Reparation af have fliser og væk med mosen

Hej,

Jeg har købt et hus med noget mindre arbejde der skal laves. Omkring huset er der lagt fliser for ca. 25 år siden. Jeg har vedhæftet diverse billeder, sådan at I kan se hvordan fliserne ser ud tæt på og på lidt afstand. Mig bekendt har der ikke været lavet særligt meget ved disse fliser siden de først blev lagt.

Problemet er at enkelte steder er "cementet" brudt i stykker og skal derfor tages hånd. Der er kun 4-5 steder og det største er omkring 5-6 cm i diameter.

Derudover er der på langs af udkanten på flere af fliserne en mindre vækst af mos. Jeg kan se når det regner, at vandet gemmer sig længere på disse områder af fliserne. Hidtil har jeg kun på bedste vis forsøgt at holde mosvæksten nede ved brug af en mindre metal genstand og et kemiskt materiale til at holde mos vækst væk eller nede.

Mit første spørgsmål er så hvordan jeg bedst får repareret de større områder (De fyldes vel bare op med en cement blanding?) og hvad jeg kan gøre for at slippe af med mos væksten ved kanten hos flere af fliserne (Ser ud til at det ikke er helt tæt og derfor kommer vand m.m. imellem og det er nok dette der får mos væksten i gang tror jeg?).

Mit andet spørgsmål er hvordan finder eller laver jeg en cement blanding, der kommer til at se så meget ens ud med den allerede eksisterende cement omkring fliserne? Er der sand i?

Jeg har desværre aldrig fået lov til at lave særligt meget af arbejde imens jeg voksede op, og kender derfor kun til at plante blomster, holde en græsplane og almindelig oprydning og vask af hus m.m. Jeg har ingen familie tæt på der har nogen viden om hus og have. Derfor er dette projekt helt nyt for mig med mange nye udfordringer, men jeg synes at dette ser overkomeligt ud. Jeg har forsøgt at søge på internettet og læst diverse artikler og forum, men jeg har svært med at finde lignende fliser som dem jeg skal arbejde med. Jeg ville derfor være rigtig glad for lidt hjælp.

Jeg har desværre aldrig fået lov til at lave særligt meget af arbejde imens jeg voksede op, og kender derfor kun til at plante blomster, holde en græsplane og almindelig oprydning og vask af hus m.m. Jeg har ingen familie tæt på der har nogen viden om hus og have. Derfor er dette projekt helt nyt for mig med mange nye udfordringer, men jeg synes at dette ser overkomeligt ud. Jeg har forsøgt at søge på internettet og læst diverse artikler og forum, men jeg har svært med at finde lignende fliser som dem jeg skal arbejde med. Jeg ville derfor være rigtig glad for lidt hjælp.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor det flot, det har holdt sig i så mange år... Jeg ville nok starte med noget algefjerner, og lade det virke.. men hvis det er ølandsbrud (synes jeg det ligner) så ved jeg ikke, om algefjerner er no-go?

Sikker på, at nogen herinde har nogen guldkorn..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Enig det er ølandsbrud. Jeg vil tippe på at eddike kan klare udfordringen med mos. Mht. at lave en betonblanding med gammel look, vil jeg mene man skal over i noget farvepulver som blandes i beton. I bund og grund er det svært at efterligne noget (aldringstegn) så det virker troværdig - det hedder vist patina. 

Ps. Jeg forsøgte mig engang med et drikketrug i beton - meningen var at efterligne granit, ved at i blande jord i beton - det blev aldrig helt godt. 

Jeg er ret sikker på at Ølands brud kan klare almindelig alge/mosfjerne f,eks. eco style. 

Giv belægning det nu og igen hvert forår. Jeg synes ellers det ser rigtig godt ud, og ville måske vente med yderligere reparation da det ikke er nemt at ramme farven.

Med hensyn til beton, så kan man faktisk blande almindelig sort maling i. 

Du skal nok blande lidt beton til en prøve, dele det i f.eks. 4 portioner og så måle maling præcis op, inden det blandes i hver portion. Der skal naturligvis mere og mere i portionerne. Så lægger du en lille stribe beton ude ved siden af din gang, kan så sammenligne. Det tager nok 3 uger før det er så hærdet at du kan se det endelige resultat. Nu kan det så ganges op i en lidt større blanding.

Efter testen er det nemt at tage prøver væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Nu ved jeg ikke om Ølandsbrud kan tåle kautisk soda opløsning. Men er godt tip til "normale" terassesten er at blande en kop kautisk soda med 10 liter vand og så vande det ud over mos og fliser/beton. Så ordner vejr og vind (og regnen) resten.

Tricket er, at beton (og betonfliser, som det så ikke er her) bliver basisk, og mos kan ikke leve i et basisk miljø. Det er af samme årsag man ikke døjer med mos de føste år, der er lagt nye betonfliser, de er nemlig fra starten meget basisiske, men regn mv. vasker det ud som årene går.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også