Albin ad-21 gået ud efter 3 timer sejlads

Hej Lav-det-selv,
Jeg håber, at i kan hjælpe mig lidt med min albin ad-21 motor. Historien er som følger.

Båden (En albin 25) har ligget stille i 2 år, men for 3 uger siden reparerede jeg motoren, hvilket primært var nogle utætheder og udluftning. Hefter sejlede jeg i sammenlagt små 3 timer delt over 2 dage. Efter en times sejlads på 2. dag, vil jeg tag gassen af og kaste anker, men i det jeg tager gassen af går motoren ud. Lige siden har den ikke været til at få gang i. Det lyder konstant som, at den er lige ved at starte.

Efter en masse roderi fandt jeg ud af, at den ikke komprimerede ordentligt på det ene stempel. Jeg tog topstykket af og fandt ud af, at det ene stempel var vådt af diesel, mens det andet var helt tørt. Jeg fandt herefter ud af, at den ene udluftningsventil fjeder var knækket. Den har jeg nu skiftet, samt købt en ny toppakning og monteret. Men jeg døjer stadig med samme problem.

Jeg har haft begge dyser/ventiler af, og set at begge forstøver fint. Nogle som har et godt bud på, hvad det ellers kan være? Eller hvordan jeg kan tjekke om stempleringene er tætte?
Er det muligt, at jeg kan tjekke kompressionen uden af skulle til at have det hele af igen?

Jeg håber i kan hjælpe, da jeg snart ikke har flere ideer. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver du skruer dyserne ud, hvis du vil lave en kompensations test, og jo også en trykmåler der passer...

Ellers vil jeg gætte på det kan være luft i systemet der driller..

Du har vel fuld knald på batteriet..


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har bare luftet den ud, så mange gange efter hånden. Så skal den stå og trækket falsk luft ind et sted, men kan virkelig ikke finde ud af, hvor det skulle være?

Jeg har en en kraftig borermaskine på motoren til at hjælpe, og batteriet er ladt helt op. 

Da du tjekkede forstøvningen, tjekkede du så også trykkene dine forstøver ventiler åbner ved?
Kan de holde tæt ved 90% tryk, uden at "savle"/dryppe? Hvis ikke har du noget af forklaringen på dit våde stempel dér.

Hvor gammel er dieslen der står i tanken? Du kan god få for gammel diesel, især på de små motorer (jeg er maskinmester, så er vandt til 50cm+ stempel diameter).

Har din diesel føde pumpe tryk nok, eller har du kun en tvangs trukket række pumpe?


 

Formoder at ventilerne er stillet korrekt ?

Husker jeg ikke ret galt er ventilløfteren på motoren af den type der sidder oppe i ventildækslet og trykker på nikketøjet til indsugningsventilerne når den aktiveres. Når du har haft topstykket af skal ventilløfter systemet højst sandsynligt efterjusteres, hvilket rigtig mange folk ikke er klar over. Men prøv og tage ventildækslet af eller lødsen det så du kan ligge noget under i begge ender så der bliver en sprække på 5 mm hele vejen rundt. Når du så prøver at starte motoren vil jeg gætte på den straks springer i gang og går nok så flot på begge cylindre.

Er det ikke tilfældet kan vi skrives ved.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har haft tryktestet ventilerne, og de åbner ved ca. 180 begge to. Jeg kører på helt ny diesel fra en dunk ved siden af, så jeg har frakoblet selve tanken. Jeg vil umiddelbart tro at føde pumpen levere en tilpas tryk, men er da lidt usikker på det? 


Jeg har haft søgeblad på alle ventilerne og indstillet dem. Du har ganske ret i, at ventilløfteren sidder oppe ved ventildækslet. Jeg har fulgt dit råd, men det hjalp ikke. Det lyder nøjagtig som før, hvor jeg er sikker på, at den ikke komprimere på den ene cylinder. 

Andre gode råd? 

Annonce
Pedersen13 skrev den 09-08-2018 09:10:36

Jeg har haft tryktestet ventilerne, og de åbner ved ca. 180 begge to. Jeg kører på helt ny diesel fra en dunk ved siden af, så jeg har frakoblet selve tanken. Jeg vil umiddelbart tro at føde pumpen levere en tilpas tryk, men er da lidt usikker på det? 


Jeg har haft søgeblad på alle ventilerne og indstillet dem. Du har ganske ret i, at ventilløfteren sidder oppe ved ventildækslet. Jeg har fulgt dit råd, men det hjalp ikke. Det lyder nøjagtig som før, hvor jeg er sikker på, at den ikke komprimere på den ene cylinder. 

Andre gode råd? 

 Øv, det er ærgerligt da det så formodentlig vil koste flere penge at stanner. 

Nu er jeg ikke blevet helt klar over om den manglende kompression er på den cylinder der var en knækket ventilfjeder på ? Men hvis det var, er der noget der kan tyde på at enten er ventilstangen bøjet, så ventilen ikke lukker helt eller også har ventilen slået en revne i stempeltoppen. Jeg går her ud fra at cylinderen ikke er revet kraftigt og at stempelringene derfor må formodes at være hele.

Men du kan nemt tjekke om kompressionen går ned i bundkarret ved at tage proppen til oliepåfyldningen af og holde en hånd for mens du tørner motoren på svinghjulet "over" der hvor kompressionsslaget skulle ligge (begge ventiler lukket). Bliver der overtryk er der noget galt ned stemplet/ringene.

Det vil nu være nemmere om du kunne få startet motoren da du så ville kunne mærke en kraftig underkompression når den går. Monstro ikke det er et problem med ordentlig udluftning du slås med der på den gode cylinder. Tvivler på du har nogen fejl på indsprøjtningspumpen når dyserne har kunnet/kan forstøve.

Men ellers skal du sørge for at bunden af sugeledningen hænger højere end pumpen og at sugeledningen ER fyldt op med diesel.

Kan du ikke lige kommentere på ovenstående ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter,

Så er der liv i den gamle dame. Det var ventilerne, som drillede. 

Jeg har været ude og sejle i hende flere gange nu, og hun sejler godt.

Den har dog lidt start besvær. Jeg har taget indsugningsflangsen af, og sprøjtet lidt olie ind til stempler. På den måde starter hun med det samme. 

Er der noget, som jeg kan gøre ved det? Gad jo godt, at hun startede sådan hver gang? 

Hvor der er liv er der håb.   ;-)

Njae hvis ventilerne nu er HELT tætte, er stempelringene/stemplerne/forringerne nok ikke i bedste stand, men det kan du jo konstatere ved kompressionen "smutter" ned i krumtaphuset og giver overtryk der. Desværre er motoren ikke med løse forringer, der nemt kan skiftes ud. Du ved selv om der er ridser indvendigt i cylindrene. Måske et sæt nye stempel/skrabe-ringe og en honer kan lave mirakler ?

Er der meget underkompression og du vælger at køre med det, vil et olieskift midt i sæsongen ingen skade være til. 

Du kan skrue indsugnings flangen på igen, bore et 3 mm hul for oven i samme flance midt mellem cylindrene og give motoren et lille sprøjt dieselstart ned i hullet i stedet for ved start. Et lille sprøjt betyder du ikke bruger mere end en dåse dieselstart over en sæson, til nød to hvis du sejler hver dag. Det tager motoren nemlig ingen skade af, bare det er i så små mængder at du ikke føler at motoren "vil gå baglæns" ved første forbrændingsslag på hver cylinder. 

Ved ikke hvad du siger til det ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis