LED spots til garage (Ikke arbejds rum)

Hej med jer :)


Nu har jeg efterhånden søgt lds rundt, og alle som har skrevet om belysning til garagen, har været fordi den også fungere som et værksted. 

Min garage på 30m2 bruges kun til bilen, og div. have-redskaber. Jeg har snakket med Greenline, som anbefaler jeg får spots med 70-80cm mellemrum - Dvs omkring 36 spots ca. 

Det synes jeg umiddelbart der bliver ret voldsom.

Jeg tænker at 9 eller 12 styks må være nok, men har ikke synderligt forstand på det. 

Er der nogen har været i samme situation som mig? erfaring evt.?


Ps. det skal lige siges at jeg ikke har enorm lofthøjde, og derfor vil jeg ikke have armatur sat op. 


Håber på lidt hjælp.


Mvh


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Greenlines anbefaling er sikkert rigtig hvis du skal opnå en høj lysstyrke og ensartet belysning velegnet til f.eks. kontor. Men nu er det jo "bare" en garage. 

I et nyt kontorbyggeri med 300 lux som mindstekrav på skrivebordet regner man typisk med 4-5 W/m² med LED-belysning. På den baggrund vil jeg skyde på at 2-3 W/m² er rigeligt til garagen. Det er så 60-90 W som du kan fordele. Hvis din garage er ca. 4x7,5 m ville jeg lave to rækker 1 m fra væggen (altså 2 m imellem rækkerne) og så 5-6 stks. i hver række jævnt fordelt. Så jeg lander på 10-12 stks. Hvis du har arbejdsbord eller lign. vil jeg sætte nogle ekstra over det. Det giver så 5 til 9 W per spot hvilket passer rimelig godt med hvad der findes på markedet.


Hvis du med "få" spots vil opnå en nogenlunde jævn belysning bør du gå efter LED-spots med høj spredning (60°)

 AKjeldsen, tak for dit svar. Min garage er faktisk omkring de 4x7,5 mtr. 

Ja, det er jo ikke et kontor eller arbejdsplads. Det eneste jeg nok kunne finde på at lave der ude, er det give bilen voks. 

Jeg er blevet anbefalet nedenstående. Jeg ved godt de ikke har spredning på 60°, men tror du de ville kunne bruges? Hvis jeg evt. opsætter som du foreslår. 10-12 spots.

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/philips-led-spots-3-2w

Hej S. Fabrin,

Det kunne måske være et supplement til spots. Selv om det ikke skal bruges som arbejdsrum, kan godt lide at der bliver et ordenligt lys. 

Det kunne måske være et supplement til spots. Selv om det ikke skal bruges som arbejdsrum, kan godt lide at der bliver et ordenligt lys. 

Du kan sagtens få ordentlig lys med lysstofarmaturer, og giver et armatur på hver side ikke lys nok kan du forsyne siden med to armaturer, eller skal det være LED spots. Det kunne f.eks. være:

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-armatur/p/modus-led-polyesterarmatur-120cm


 


fase
Annonce

I min kælder har et ca. et 200lm spot pr. kvm. Mindre synes jeg giver et alt for ujævnt lys. Men har så godt nok også kun 2 meter til loftet, så lyset når selvfølgelig ikke at blive spredt lige så meget, som hvis der er højere til loftet.

Når det nu er en garage, hvor lyskvalliteten ikke er så afgørende, så kunne du overveje dette spot, som har meget bred udspredning:

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/.../90332241/

Man kan godt nok ikke skifte pæren, men spottet er så billigt, at man bare kan købe en stak, som man kan udskifte med.

Jeg købte er et par af dem, bare for at vurdere kvaliteten, og spottet fejler ikke noget. Jeg valgte dog ikke at bruge dem, da jeg bedre kan lide lys med lidt mere varme end de 3000K. Men igen, til en garage kan du få 30 spot for under 600 kr. Jeg ville overveje det :-)

Jeg har tidligere haft led armaturer i garagen. Nu er garagen renoveret med nyt tag osv, og i den forbindelse vil jeg have isoleret imellem bjælkerne. Det gør jeg at synes armaturerne vil komme for langt ned (Jeg kan ikke lige huske lofts højden).


jenshøj, jeg tager lige et kig på dit link  - tak

Og de skal selvfølgelig kunne installeres direkte i isolering

Må Ikea´s spots bruges i en garage, eller gælder der de samme regler som hvis det var udendørs spots ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Ikeas spot er jf. manualen IP44 nedadtil og IP20 opadtil, og må monteres direkte i isolering.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis