Undertag til vingetegl

Kære LDS!

Jeg skal have skiftet tag da mit eget står med et tegl i graven. I den forbindelse har jeg fået tilbudt at få en flot vingetegl (Jacobi z5 ædelsort) med undertag af Monier divoroll top 110.

Taget er valmet og har en hældning på 60 grader så min entrepenør har sagt at han ikke synes at fast undertag er nødvendigt da det i forvejen skånes meget grundet hældningen. 

Er der nogen der kan bekræfte dette eller skal jeg insistere på fast undertag? Uanset, så tak for hjælpen!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Edit: det er en falstagsten og ikke vinge. Beklager! 

Jeg fik lagt nyt tag sidste år, også vingefalstegl. Jeg valgte et fast undertag fordi jeg kom frem til:

1) Fast undertag holder væsentligt længere end banevare.

2) Merprisen var under 10% af de samlede omkostninger.

3) Helt generelt en mere solid og gedigen løsning.

Jeg er ikke fagmand, ovenstående er de råd jeg fik og de informationer jeg selv kunne finde.

Hvis taget kræver undertag, vil jeg mene det er 1/2 gak at vælge et som ikke har mindst samme holdbarhed som tegltaget. Jeg undersøgte det for 4 år siden og valgte Huntonit, som er et imprægneret masonite produkt. Banevare kunne jeg ikke finde med holdbarhed på mere end 30 år-

Min søn byggede for 9 år siden, og der blev brugt banevare under beton tagsten. Selv om der er brugt skumgummiklodser til at stramme undertag op, blafrer det stadig tydelig i blæsevejr. Det undgår du helt med Huntonit.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-08-2018 16:39:43

Hvis taget kræver undertag, vil jeg mene det er 1/2 gak at vælge et som ikke har mindst samme holdbarhed som tegltaget. Jeg undersøgte det for 4 år siden og valgte Huntonit, som er et imprægneret masonite produkt. Banevare kunne jeg ikke finde med holdbarhed på mere end 30 år-

Min søn byggede for 9 år siden, og der blev brugt banevare under beton tagsten. Selv om der er brugt skumgummiklodser til at stramme undertag op, blafrer det stadig tydelig i blæsevejr. Det undgår du helt med Huntonit.

 

ev elmand skrev den 08-08-2018 16:39:43

Hvis taget kræver undertag, vil jeg mene det er 1/2 gak at vælge et som ikke har mindst samme holdbarhed som tegltaget. Jeg undersøgte det for 4 år siden og valgte Huntonit, som er et imprægneret masonite produkt. Banevare kunne jeg ikke finde med holdbarhed på mere end 30 år-

Min søn byggede for 9 år siden, og der blev brugt banevare under beton tagsten. Selv om der er brugt skumgummiklodser til at stramme undertag op, blafrer det stadig tydelig i blæsevejr. Det undgår du helt med Huntonit.

 

ev elmand skrev den 08-08-2018 16:39:43

Hvis taget kræver undertag, vil jeg mene det er 1/2 gak at vælge et som ikke har mindst samme holdbarhed som tegltaget. Jeg undersøgte det for 4 år siden og valgte Huntonit, som er et imprægneret masonite produkt. Banevare kunne jeg ikke finde med holdbarhed på mere end 30 år-

Min søn byggede for 9 år siden, og der blev brugt banevare under beton tagsten. Selv om der er brugt skumgummiklodser til at stramme undertag op, blafrer det stadig tydelig i blæsevejr. Det undgår du helt med Huntonit.

 

ev elmand skrev den 08-08-2018 16:39:43

Hvis taget kræver undertag, vil jeg mene det er 1/2 gak at vælge et som ikke har mindst samme holdbarhed som tegltaget. Jeg undersøgte det for 4 år siden og valgte Huntonit, som er et imprægneret masonite produkt. Banevare kunne jeg ikke finde med holdbarhed på mere end 30 år-

Min søn byggede for 9 år siden, og der blev brugt banevare under beton tagsten. Selv om der er brugt skumgummiklodser til at stramme undertag op, blafrer det stadig tydelig i blæsevejr. Det undgår du helt med Huntonit.

 Tak for inputtet! Det er en falsteglsten som skulle lukke ret tæt (nogle skrive endda tættere end betontegl) - hvilket måske spiller en rolle - måske ikke. :-)




Annonce

Jeg vil godt slå et slag for banevare, specielt komproment viking 400. Prøv at kigge på deres hjemmeside, forventet levetid som tegltaget. 

Ca samme indkøbspris som huntonit, bare uendelig meget nemmere at montere, dvs tid sparet på arbejdsløn. Med korrekt monterede undertagsstrammere blafrer et undertag i banevare ikke. 

Har monteret viking undertage mange gange og viking 400 en enkelt, det er et super produkt. 

Med et fast undertag, dvs X-finer eller tagbrædder og tagpap bliver udgiften betydelig højere end 10% af det samlede regnskab

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg kan kun sige at Huntonit er meget nemt at arbejde med. Også hvis man monterer det alene mand. Desuden har det nogle måneders holdetid, uden at der kommer tag på.

Jeg har aldrig selv prøvet banevarer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal slet ikke overveje at undvære undertag. Havde mit gamle 50 år gamle tegltag haft sådan et kunne det have holdt mange år endnu. Problemet var, at understrygningen var begyndt at smuldre og med udnyttet 1 sal var der ingen mulighed for at komme ind og reparere det. Men havde der været et undertag som anden forsvarslinje, så havde jeg ikke behøvet at skifte det.

Som en skriver, så er der sikkert gode banevarer og gode montører. Min kalkule var bare, at jeg hellere ville give knap 10% mere for en løsning der nærmest kun kan laves rigtigt. Mit undertag blev lavet af rupløjede brædder og dækket med et tagpaplignede produkt som er beregnet til formålet. Nærmest et helt tag i sig selv.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis