Montering af ældre komfur

Hej

Jeg har et ældre bosch komfur i min kolonihave. Komfuret har fem ledninger til udtaget; hver ledning har et nummer fra 1-5. 

Stikket i væggen lyder på 15A/380V og har ligeledes fem indgange. Ledninger derinde er i rækkefølge: blå, hvid, rød, grå og sort. 

Jeg tænker at nummereringen passer med, at de skal i fra venstre mod højre med 1-5. Især fordi ledning nr 5 ikke har trådene ude, og femte stik i væggen er sort, som jo plejer at være jordstik. 

Nogle erfaringer? Eller er det her jeg ringer efter en elektriker? 

Tillægsspørgsmål: hvordan ved jeg, om stilket kan trække komfuret? Ift ampere/volt? Er der mon nok? 

Mange hilsner

Bodil

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har flere fejl opfattelser. 

Sort er meget sjældent jordledning, Og de skal næsten helt sikkert ikke sættes i rækkefølge. Man skal under alle omstændigheder vide hvilke numre derer brugt til hvad oppe i komfuret, for det er ikek normalt at bruge numerede kabler til komfurmontage. 

I nyere installationer er gul/grøn jordledning og lyseblå er oftest Nul. 

I ældre installationer er rød ofte jordledning og sort ofte Nulleder. 

Hvis du tager et billede af stikket på væggen med dæksel skruet af,  et billede af kabel dåsen på komfur med dæksel skruet af og et billede af de tegninger der sidder ved siden af kabeldåsen, så er der chancer for at rådgive dig korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej Erik

Mange tak for svaret. 

Nå for pokker, synes jeg fik læst mig til, at sort var jord. Og jeg glemte at vedhæfte foto før, det gør jeg lige. 

Vh Bodil

Vi skal bruge et billede af ledningen med 1-5 inde i komfuret/samledåsen det er forbundet til, ellers kan vi ikke rådgive dig korrekt.

Markeringen på dit væg stik er:

R=fase
S=Fase
PE=Jord
T=Fase
C=Common=nul

Så mangler vi den anden ende af 1-5 for at se hvad der er fase, nul og jord i den ledningn/komfuret.

Ja, og ledningsenderne skal lige klippes rene så alle korer kan bruges. Men ellers ligner det en trefaset tilslutning eller to faset og nu. Lad os se den anden ende af kablet.

fase

En lille rettelse til Steensen. Den sidste klemme er mærket O og som du rigtig skriver er det Nul. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis