Hvordan tager man frempind op?

Jeg har løsnet den centrale unbraco, og så løsnet nogle omgange ekstra

så kilen er helt løs. Pinden sidder stadig fast, så hvad kan jeg nu gøre

for at få den op?


SENERE:


Det er vist ikke frempind den hedder, jeg vil have det rør op der sidder ned i forgaflen.

Den er vel kun holdt fast af den centrale unbraco?

Men den giver sig altså ikke.

Nogen ideer?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er rust og skidt der holder den... Så prøv at vride i den så løsner den sig på et tidspunkt.


 

Er du sikker på at kilen er løs ? Når  umbraco skruen er løsnet 4-5 omgange skal du slå på skruen med en hammer for at løsne kilen og slå rusten løs.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Tak for svaret.

Der er en Kildemos.

Jeg har taget meget hårdt fat i styret, mens jeg holder forhjulet fast melle knæerne,

Jeg kan få så hårdt fat at jeg er bange for at vride forhjulet.


For et løsne har jeg ogsp banket ret hårdt ned på den unbracotop jeg brugte til at løsne med, men det hjalp ikke,


Jeg har også banket ret hårdt opad mod styret med et bræt, men intet har hjulpet indtil videre.

Den store møtrik der sidder oven i forgaflen skal vel ikke løsnes?


Jens J. skrev den 07-08-2018 10:57:17

Er du sikker på at kilen er løs ? Når  umbraco skruen er løsnet 4-5 omgange skal du slå på skruen med en hammer for at løsne kilen og slå rusten løs.

 Ja, jeg er sikker på at kilen er løs, jeg kan få den til at rasle op og ned.

Jeg synes allerede jeg har slået meget hårdt ned oven i den unbraco-bolt, men den giver sig ikke :-(

Når kilen er løs, så har du slået det du skal på unbace bolt. Resten skyldes sikkert at røret er rustet fast. Giv den rustløsner rundt ved den store møtrik hvor styret går ned. Slå så styret nedad, for at det skal give sig. Der skal drøje slag til, men med træ imellem hammer og styr. 

Kan du få den lidt ned så kan den sikkert også komme op. Men det kan nogen gange være ret vanskelig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 07-08-2018 11:17:48

Når kilen er løs, så har du slået det du skal på unbace bolt. Resten skyldes sikkert at røret er rustet fast. Giv den rustløsner rundt ved den store møtrik hvor styret går ned. Slå så styret nedad, for at det skal give sig. Der skal drøje slag til, men med træ imellem hammer og styr. 

Kan du få den lidt ned så kan den sikkert også komme op. Men det kan nogen gange være ret vanskelig. 

 Jeg har nu prøvet at spænde unbracobolten igen, så hårdt jeg turde.

Dernæst løsne en del omgange, og så et lille slag så den lige sank 5-10 mm (det jeg løsnede).

Dernæst en del hårde slag oven i unbracotoppen.

Men uden held, sidder uhjælpelig fast.

Jeg her endnu ikke forsøgt at slå oven op selve pinden via en klods imellem, men det vil jeg da prøve. Jeg frygter jeg må opgive at skifte det styr.

Det er nu ikke svært at vride et forhjul til ubrugelighed, ved at vride styr mens man holder hjulet med knæ.

Så er der en anden metode?

Er der nytte at at tage forgaflen af?

(men det er vel egentlig ikke muligt når den store møtrik ikke kan gå over frempinden)

Sådan ser det ud:

Du kan ikke få forgaflen af uden at pille frempinden af  
Det bedste råd, når først bolten er løs, og slået ned, er at slå frempinden nedaf, inden du begynder at dreje den.

Det er typisk rust der har fået de 2 dele "svejst" sammen. En masse rustopløser (wd40) omkring freminden oppe fra, og tålmodighed.
Du kan også afmontere hjulet, så du kan komme til at spænde forgaflen fast ved hjælp af et par lægter, så du kan få mere udveksling når du vrider i styret (eventuelt også udveksling her).  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Et godt råd vil være at vende cyklen på hovedet og afmontere forhjul samt forskærme. Forgaffelstilken er hul så det er nemmere at få rustopløser den anden vej. Prøv evt. Med cola det fungerer også fyld røret op og lad den stå et døgn.


Det fikser jeg...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis