Hvad er dette for en type loftplade - asbest?

Hej med Jer,

Jeg er lige flyttet ind i et ældre hus fra 1950. I kælderen er der ifgl. tilstandsrapporten opsat Celotex-plader på loftet, men min bror gjorde mig opmærksom på at disse plader i værkstedet ser mistænkelige ud.

De har en hård overflade, og er noget hårdere end fx gips at skrue i. (her et dårligt billede af et hul i en plade)

Jeg påtænker at udnytte værkstedet til et hobbyrum, men hvordan kan jeg være sikker på det ikke er asbestplader der sidder på loftet?


Tak på forhånd,

Vh Frank

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis pladerne er under 10 mm tykke, kunne det ligne masonit plader, som er uden asbest. Cellotexplader er også uden asbest.


fase

Cellotex kaldes også blød masonite eller i gamle dage fugt plader. De var populære at sætte på en fugtig ydermur som indvendig isolering. Det kunne også gå når ellers husene var godt utætte og der derfor var udluftning nok. 

Desværre er de meget brandfarlige og ikke tiladt at bruge i dag. De er vel ca. 12 mm tykke og ligner meget pap inden i. De er ikke hårde i overfladen så det er nok ikke dem du har. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Riv en lille flage af loftpladen , hvis det kan brænde er det ikke asbest.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

uanset hvad type plade det er, men det ligner som allerede sagt celotex. Så brug beskyttelses maske når de pilles ned for en sikkerheds skyld pga pladernes fibre.

Mindes der findes nogle loft plader der ligner gibs som har en masse huller i overfladen disse skulle være asbest ´, har set den i et hus fra 50´rne


lige en ældre tråd om asbest fra lds 

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/157500

Det er desværre svært at se på billedet, men pladen har en form for svagt kryds-mønster.

Jeg har kigget lidt her (https://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-kemi/asbest/asbestguide/sbi-229) og det kunne være det der hedder 8.4 Eternit Struktur.

Passer med en hård overflade og mønsker, men ikke så udbredt.

Jeg måler tykkelsen og laver en brændeprøve senere i dag, så kommer der lige en opdatering.

Annonce

pas nu på med brændeprøven 

Selve pladen er omkring 4-5 mm tyk og er ret komprimeret.
Der ligger (hvad der ligner) rockwool oppe under.

Jeg nåede ikke at lave en brændeprøve.

Her kommer lige et par billeder mere:

Tænker det er alm. hård masonit. Det passer med tykkelsen, den hårde overflade, mønstret og billedet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Masonit

Ofre de 700-800.- og få det testet. Du får ikke svaret her på forum. Hvis det viser sig der er asbest i ville jeg lade det sidde, lap hullerne og mal det over. Det er temmeligt omkostningsfuldt at få fjernet (man kan dog få tilskud til det, miljøsaneringsfradrag). Nedrivning af sådanne plader støver desuden helt vildt. 


Prøv at søge på forum her, jeg havde en tråd om det for et par år siden har selv fået udførst sanering på varmerør i kælderen der indeholdt dryssende brun asbest.

sker der noget ved og ligge gibs ovenpå sålænge man ikke rører de ukendte plader eller siger loven noget ander her ?

1 lag gibs giver jo en bd30 i brandsikring

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis