Yamaha 40 hk to takter

Jeg har en 40 HK to takt yamaha bådmotor der har været under vand, alt er renset og den kører godt i tomgang og når vi sejler pænt. Får den gas og vi sejler vandski og gummiring går den i selvsving som hvis den sprang ud af gear? og derefter vil den ikke starte? når den igen er kold kører det fint indtil vi igen giver gas? nogen gode forslag

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil sige at den sejler fint, og pludselig tager den masser af o/m og dør, er det rigtig forstået ?

Så tænker jeg om det er gumminavet i propellen der har sluppen, og den så tager alt for mange o/m så motoren bliver varm.

 Kunne jo også være fordi den kaviterer (propellen tager luft) kan ske hvis motoren sidder lidt højt, eller man drejer meget skarpt for fuld hane.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Je-ns, tak for dit indlæg.

Jeg har skiftet propellen af samme grund. Ja det er rigtigt, tager omdrejninger, jeg skruger ned for gassen og så har den svært ved at komme igeng igen, dør i tomgang hvorefter den ikke kan starte. Motoren bliver ikke varm, det er kun et kort øjeblik den slipper grebet og tager høje omdrejninger. Tror det er rigtigt den kaviterer, men hvorfor dør den bagefter?

Når motor bliver for varmt, kan blandingen blive for fed til at den går ordentligt, f.eks. som hvis man prøver at give gas med fuld choker på en varm motor.

Den antænder dårligt, da blandingen ikke er ideel. Evt. Kan du prøve at pille luftfilter af for at give den mere luft, så kan du se om det er her grunden ligger.

Du må selvfølgelig ikke sejle rundt med filteret afmonteret som en permanent løsning.


Elektronikteknikeren

Nu støver det jo ikke ude på vandet, så en påhængsmotor har ikke et luftfilter, nogle har en tom kasse, andre slet ingen ting.

Ja det lyder lidt underligt med det problem, sidder din motor i den rigtige højde, pladen over skruen skal ca flugte med bunden af båden, har båden en køl, skal den muligvis længere ned.

Det er vel ikke sådan at den springer i frigear ?

Har du bemærket om den stadig køler og laver kontrol stråle, for gør den ikke det kunne man jo mistænke trækakslen for at den ikke har fat oppe ved motoren.

Du kan jo prøve at pille tændrørshætterne af, sætte den i gear, blokere svinghjulet, og prøve om du kan dreje skruen, det må du ikke kunne. (kun hvis du drejer baglæns, så siger den nok klik, klik. )

Prøv lige at tjekke om karburatorerne er spændt fast, er de raslet løs kan det give problemer.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej je_ns, den har en tom kasse. pladen på motor flugter med bådens køl. Nej den springer ikke i frigear. og den laver kontrol stråle. karburator er spændt og propel kan ikke drejes når den er i gear? 




Annonce

Så kan jeg ikke komme på andet, end den må  kaviterer. Når propel gear og aksel, er i "fast forbindelse" med motoren, kan jeg ikke komme på andet, der skulle få den til at ryge op i o/m.  Når det sker, taber båden vel også fart?

Sejlede motoren perfekt på samme båd, inden den druknede.

Hvis båden ligger fast i vandet, så kik efter begroning, har læst at nogle steder, er der massive problemer med ruere.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja den taber fart og går ud? og jeg kan ikke få den igang igen, nu har jeg lige prøvet at starte den ikke en eneste lille prut, kører bare rundt?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis