Fugtproblemer eller gammel skade?

Er igang med renovering af hus vi har købt.

Idet vi pillede fodlisten af i soveværelset kunne vi se, at der var lidt fugtproblemer bag fodlisterne, men ingen skimmel der har bredt sig, samt ingen fugtlugt?

Ydervæggen er af gasbeton, pudset og malet udvendigt (Malingen har små revner).

Indvendigt havde de bygget en indervæg op, som bestod af stålskellet, 2 x isolering, dampspær og gips.

Mellem dampspærren (som var monteret lige bag gipsen), havde de fuget i vildskab både lodret og vandret, så det var helt lukket inde.


Jeg ved, at de havde problemer med fugt i år 2010, hvorefter de lavede dræn på den anden side af muren og indervæggen her.

Siden da har de ikke haft problemer Jf. deres egne ord.


Problemet/Spørgsmålet:

Bag dampspærren var det en del dug. Den inderste isoleringslag (den tættest på selve ydermuren) var tør. Derudover var selve ydervæggen tør og uden tegn på vandindtrængning indvendigt.

Da jeg fik stålskellet fjernet, var der vådt nede på betonen, fra ydervæggen og indtil fugen ved dampspærren.

Kan det være kondens/fugt som der er blevet lukket inde i sin tid, og som ikke har haft mulighed for at tørre, grundet massivfuge indvendigt, samt maling og puds udvendigt?

Få timer efter at væggen var væk, var det før så våde område (der hvor indervæggen havde stået skruet fast) ved at være tørt.

Der var iøvrigt ingen former for skimmelsvamp eller andet på tapetet på selve ydermuren, da jeg pillede væggen ned.

Skal jeg lade det tørre og afvente at der kommer en ordentlig skyller udenfor, for at se om det bliver opfugtet igen nede langs kanten, inden jeg bygger ny væg op? Hva ville i gøre?


Mvh. Christian M
 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også