Hvilken behandling til Sibirsk lærk

Ja, så er der endnu noget at tage stilling til i forbindelse med vores projekt.

Som tidligere nævnt skal vi beklæde med sibirsk lærk og skal i den forbindelse have det behandlet inden opsætning - men hvad er det bedste man kan gøre for det arme træ ?

Det ene sted får jeg at vide at olie er det eneste rigtige, og det næste sted anbefaler de træbeskyttelse med forudgående grundbehandling.

Vi ønsker ikke heldækkende da vi gerne vil kunne se træets struktur.

Vi vil for alt i verden undgå at træet hurtigt bliver sort og grimt som man desværre ser mange steder

Med venlig hilsen

Claus Holm
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har arbejdet lidt i det samme, da min carport skal beklædes med lærk (i følge min bedre halvdel skulle det for længst være sket cry )
Anyway - den flotteste løsning, jeg har set, er en TripTrap Terrasseolie iblandet (ja undskyld) koldpresset linolie. Olien giver en flot dyb/gylden glød til træet og beskytter samtidig mod UV-stråler, hvorvidt linolien egentlig er nødvendig er jeg lidt tvivlende overfor.

Mvh.

Jan R.
Trætjære er også en mulighed, det kan også indfarves. Søg her på siden, det trætjære har været oppe mange gange...

Men en behandling skal det have. Og aller helst før du sætter klinkebeklædningen op.
På den mpåde undgår du en sprække der kan komme hvis du maler når træet er opsat, og siden hen svinder ind. Træet arbejder en del.
Desuden er det lang lettere at male inden det kommer op da du kan male det liggende på nogle bukke.

Jeg har selv malet ca 1200 meter klinkebeklædning til min garage og brædeskur. Det fik først en grundings olie med fungicider og der efter 2 gange gori 88 inden opsætning og efter opsætningen endnu en omgang, så er skruerne dækket også.

Men nu forventer jeg heller ikke at skulle male foreløbigt igen.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Vi har nu givet alt træværket en grundingsolie, og skal i weekenden give det færdigmaling - også en oliebaseret.

Kan det være rigtigt at det er nødvendigt også at give færdigmaling på indersiden når det har fået grundingsolie :?:

Det mener min lokale farvehandler, men han skal jo også leve af at sælge det...

Med venlig hilsen

Claus Holm
Næ - grundingsolien burde være rigelig, for det får jo aldrig lys derinde. Og træet skal jo have lov til at ånde, hvilket enhver for for maling jo i nogen grad udelukker.
Men det er vel mest et spørgsmål om, hvad du har det bedst med - alt andet lige kan velbehandlet træ jo sidde der i mindst 30-40 år (uden nogen som helst behandling bagpå.........

Mvh.

Jan R.
NEJ NEJ spar du endeligt den indvendige maling..

Jeg kender ingen der har malet beklædningsbrædder på den indvendige side. Det er de heller ikke på et standard træhus... Oftest er det efterfølgende LDS arbejde at male når huset er færdig monteret. På den måde blider der let flader der ikke er dækket af maling da træet arbejde alt efter fugtighed i luften, da overlægene er af varierende bredde gennem året.

Så det bedste og smukkeste er at male træet udvendigt, og langt det letteste, inden opsætning. Så fremkommer der ikke pludseligt umalede sprækker om sommeren.

Men derimod er det utrolig vigtigt at dine planker er ventileret på bagsiden, der skal altså montreres afstandslister, fx 25x50 mm.

MVH Njord
Annonce
Argumentet fra fravehandleren for at give træet på begge sider, var at der ellers var markant større risiko for, at det ville "slå sig" efter opsætning.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Ham farvehandleren har du ikke været for heldig med... ;-) Det er næsten umuligt, at så tyndt et brædt kan have forskellig fugtindhold på inder og yderside, så det kan slå sig. Netop derfor vil jeg holde på, at træet skal have en diffusionsåben maling.

Træet vil slå sig, hvis det ikke inden opskæring har været helt tørt. Desuden vil det give sig afhængig af luftfugtighed og temperatur. Og sådan kan man blive ved. Charmen ved træ er jo netop, at det er levende - ellers køb eternitbrædder......

Du sømmer/skruer formentlig med en afstand på 60 og så er det virkeligt begrænset, hvor meget træet kan give sig.

Mvh.

Jan R.
Hej

Jeg vil ikke blande mig i hvad der skal bruges smile
Men logikken i at give beklædningen, grundingsolie, eller en anden træolie med fungicid, på bagsiden, kan jeg godt følge.
Vi kan sammenligne det med en ny køkkenbordplade, som skal olieres.
Den skal også have olie på begge sider, ellers er der RISIKO, for at den "slår sig".
Om der skal males på bagsiden eller ej, må jo være en personlig sag,
da jeg tror at 99,5% af al beklædning, ikke bliver malet på bagsiden, og det ser ud til at holde meget godt.
Men hvis jeg havde tid og penge nok, og virkelig skulle kæle for tingene, kunne jeg godt finde på at træbeskytte på bagsiden.

Colormann
:shock: Jeg har, fra en farvehandler, fået forklaret at efterbehandlingen skal forsegle mug og skimmelhæmmerne i grundingsolien. Dette stemmer iøvrigt fint overens med at træ behandlet med fx. Gori 22 skal efterbehandles inden 14 dage.
Jeg er så for vidt enig i ideen med at forsegle - så længe der er tale om træ, der er udsat for solens nedbrydning. Mht. til træ, der aldrig ser dagens lys, bør olien være rigelig.

Men et eller andet sted er det en akademisk diskussion. Har netop været forbi et sommerhus, hvor beklædningen ALDRIG har set maling/olie på indersiden eller trykimprægnering for den sags skyld. Men altid har været plejet med maling på ydersiden. Nu er den snart 40 år gammel og stadig flot....

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også