Fliser i skur, hvordan gør jeg det rigtigt?

Hej alle

Jeg har skærver (på stabilgrus) i mit skur, men ville gerne have noget andet. Først var min tanke at grave ned, lægge fliser -> strøer -> trægulv, men så blev jeg bange for at komme for langt under jordniveau (?), hvis jeg skal ca 20-25cm ned i forhold til jorden udenfor skuret. 

Jeg tænker derfor kun at lægge fliser. Men er der noget jeg kan lægge ovenpå/under for at hindre fugt lidt? Kan jeg lægge sådan nogle her ovenpå: https://www.biltema.dk/fritid/haven/gulvplader/gulvplader-1-m2-2000039840

Foreslag er velkomne!! Tak

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan lyder dette: 

Stabilgrus -> dampspærre -> fliser

Hvad bliver der egentlig af fugten der bliver stoppet af dampspærren? Breder den sig sidelæns, til omgivelserne....eller hvordan? 

Hejsa. Hvad endte du med at gøre her?

Jeg påtænker at lægge dampspærre under mine fliser i skuret for at undgå fugtoptrængning. Præcis samme ‘lagkage’ som dig: grus - dampspærre - fliser.

Bh!
Jeg har en træ garage med et uisoleret betongulv, der er opbygningen stabilgrus, damp spærre og beton, og ingen sokkel. Det fungere fint og har en meget tør garage. (væge og loft er isoleret med 100 mm)

Så opbygning med stabilgrus dampspærre, og fliser vil da helt sikkert også fungere. Men vælg en kraftig dampspærre så den ikke gnaves i stykker af fliserne, læg evt noget fiberdug oven på dampspærren, for at beskytte den.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar Je_ns. Det tror jeg, du har ret i.

Frygter dog lidt, at det bliver svært at få det hele til at ligge plant til sidst. Og så er der måske også en risiko for, at fliserne (40x40x5) skrider på dampspærrens (og evt fiberdugens) glatte overflade.

Men altså. Det er jo bare et skur. Så det behøver ikke være perfekt. Bare man ikke går og falder over fliserne er det fint.

Når man tager en flise op ser det sådan her ud. ​
Der er ikke større risiko for at fliser glider end ved traditionel opbygning hvor de ligger på sand. 
Hvis man har en indkørsel hvor der f.eks. kommer lastbiler med boogi baghjul så kan det forskubbe fliser, Men i et skur hvor der er jord eller sokkel på sider af fliselaget så flytter de sig ikke. Og det også selv om du skulle afholde party derinde med dans osv. 
Det er en fordel at gulvhøjde er lidt nede. Hvis du bruger plantekasser så kan tomater og især agurker meget nemt nå op til taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hej igen. Undskyld jeg tager gammel tråd op igen her.

Men nu har jeg fået lagt tyk dampspærre (dobbelt lag) over på stabilgrus og så fliser på igen. Der er også lukket af i siderne med en særlig dampspærrelim.

Skuret er som nævnt isoleret. Men fugtigheden er stadig høj derinde. På fugtige dage omkring 70%.

Jeg frygter, at der på sigt vil komme skimmel/råd pga dette, og at de ting, jeg har opbevaret derude, vil tage skade.
Hvad du JE_NS gjort for at undgå fugt? Fx med ventilation? Jeg har en luftsolfanger installeret, som ventilerer, når solen skinner, samt sender lidt varm luft ind også. Den er fra SolarVenti.

Ruden i min dør er kun enkeltlags, og der kommer nogle gange dugdråber på indersiden. Kan det være denne, der er hovedproblemet? Den er ca 30x40cm. Skuret er eller helt isoleret og med termoruder i de to øvrige vinduer.

På forhånd tak!
Jeg har faktisk ingen ventilation, og ingen problemer med fugt. Mit værktøj ruster ikke, og har noget blankt metalplade som heller ikke ruster.
Jeg har kun varme på hvis jeg arbejder der ude om vinteren, bruger ikke garagen til bilen kun når der skal skrues.

Tænker ikke ruden i døren, går den store forskel selv om det er enkeltglas, men du kan jo prøve at tape et stykke plast over, for at se om det gør nogen forskel.

Men fugt kondensere på kolde overflader, så kondensen på ruden er tegn på en lidt høj fugtighed.
Så du skal nok ud i nogen ventilation, men det har jeg ikke nogen erfaring med..

Men en passiv udluftning, med et par riste i hver sin side, så der kan komme ​gennemtræk, kunne jo være et bud..

Godt at høre. Det beroliger da lidt. Hvor høj er din luftfugtighed? Hvis du har en måler derude altså.
SørenDD skrev den 29-09-2024 11:01:12

Godt at høre. Det beroliger da lidt. Hvor høj er din luftfugtighed? Hvis du har en måler derude altså.

Det har jeg faktisk aldrig målt, men kan da prøve hvis jeg kan finde et hygrometer..

je_ns skrev den 29-09-2024 13:35:34

SørenDD skrev den 29-09-2024 11:01:12

Det har jeg faktisk aldrig målt, men kan da prøve hvis jeg kan finde et hygrometer..

Til info siger mine målere at der pt. er 71% luftfugtighed ude(ved 12,4˚).

Og iøvrigt 51% inde ved 19,8˚(vi er på ferie sydpå 😎)

Så jeg tror ikke dine 70% derinde er et problem, medmindre der ingen ventilation er.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis