Slå gevind på drejebænk/gevindur

Hej

Jeg har nu egentlig fået lavet min stål holder til, så jeg rigtig kan komme igang med at dreje.

1 ting jeg har brug for at kunne pt, er at slå gevind.

Har fået kombineret tandhjulene til norton gearkassen, som beskrevet på drejebænken til metet gevind. (der er anvisninger til withworth, hvor der skal bruges "special" tandhjul og metrisk)

alle tabeller står på tysk, så gårud fra maskinen er tysk.

Har en del spørgsmål.

Hvordan ved jeg om min ledeskrue er metrisk eller i tommer?

Hvordan bruger jeg gevinduret således jeg rammer rigtig efter hvert pas? Gevinduret er delt i 4 og "halve"

tja en general forklaring på hvordan jeg slår gevind ville være fint. Kan ikke blot stoppe drejebænken, den er alt for længe om at få hold og skal snart lave gevind op til en skulder.

Har knækket en platte ved at lade den løbe ind i skulderen.


håber i kan udlede noget af mine spørgsmål, tak

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ledeskruen kan du måle med skydelære, og se om stigningen passer med mm eller tommer.

Du kan også sætte gevindlåsen i indgreb, sætte et måleur op, køre nøjagtig 1 o/m med ledeskruen, og aflæse stigningen på uret. (husk at køre alt sløret væk.)


Den sikre metode med gevinduret, er at sætte det i indgreb på 1/0 så passer det. (som jeg husker det, bruger aldrig selv gevinduret på min drejebænk, jeg sætter maskinen i bak.)

Det er bedst at sætte gevindlåsen i indgreb min 10 mm fra emnet, så alt sløre er væk, inden stålet går i indgreb.


Får vi ikke et billede af drejebænken...


Vi prøver igen, i morgen --

Når der ikke er bremse på spindlen, er det voldsomt farligt at skære gevind op til en skulder. Den eneste sikre metode jeg kender er, at montere drejestålet bag emnet og køre maskinen i bakgear, dvs. starte gevindet fra skulderen og køre mod højre. Men det er kun muligt på ganske få maskiner.



Jens

JEg har målt lede skruen. omkring 6,5mm stigning eller 4 TPI lyder det sandsynligt?

Så du mener hvis jeg starter samme sted på gevinduret hvergang, så passer det?


Der mangler lidt skærme på billederne har fiflet en del med tandhjul. De tandhjul der sad på maskinen er godt ødelagte. Det grundet det røde jern der hænger ned. Det er vist en hjemmelavet stop af tilspændningen. Fungerer ok, men ødelægger tandhjulet når man bruger det til at starte med under drift.

Er der noget i vejen for at bruge mm tandhjulene hele tiden? eneste minus er at det er lidt mere avancerede tandhjul at få erstatninger til. 

Når jeg bruger mm tandhjulene trækker den norton gearkassen gennem "2.aksel" er det af betydning?


Bent

Det jo netop derfor jeg skal have bruge gevind låsen, så stopper slæden jo ganske hurtigt. Du har ret, det koster en platte at lade den rende af, når man er for tæt på skulderen.

Når du har tommeledeskrue (4 tpi lyder rigtigt), så kan du ikke bruge gevinduret til at skære metrisk gevind, det virker kun til tommegevind. Derfor er du nødt til at holde gevindlåsen låst hele tiden. Det er ikke nogen god ide uden spindelbremse.

PS: køb et nyt kamera eller tag et fotokursus   


Nu har din drejebænk, nok en alder så trekloen sidder fast med et stort gevind, så er det ikke anbefales værdigt at slå bak, så risikere du patronen skruer sig af.

Som Bent skriver er det overvejende sandsynligt at du har en ledeskrue i tommer, så kan du ganske rigtigt ikke bruge gevinduret til MM gevind. 

Men prøv evt. at kikke denne video igennem, det er om at bruge gevinduret til mm, på en bænk med ledeskrue i tommer. (har ikke selv kikket helt videoen, så den bare anbefalet på et andet fora)



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det er når billedet tages hen imod et vindue det går galt. Tag sådan et billede om aftenen, eller med afdækket vindue.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Håber disse billeder er mere tilfredstillende


Men jeg har nu været ved at rykke lidt spåner.

prøvede først at slå gevind med 1,5 i stigning. Her kan jeg koble gevindlåsen, hvor det skal være, den passer altid.

Prøvede så at slå 2,75 stigning. Det er samme historie.

Ved ikke om det er rent tilfælde at de 2 stigninger går op i noget tomme værk.

Det ser ud til arbejdet bliver temmelig præcist, uden dog at have lavet det hvor jeg koncentrede mig om dimensionen på emnet. ville bare lave noget gevind.

vil prøve med nogle andre imorgen.


Jens Ja patronen er ganske rigtigt skruet fast. Der er ihvertfald en lås til at låse hele spindlen med, og en omløber til en hagenøgle.

Nu skal jeg bare til at have identificeret alle  mine jern, nogle mangler platter og nogle mangler også underlægs platten. så kan jeg få købt ind

Hvis patronen sidder med en omløber, og hvis det er det system jeg tænker på, går den ikke løs hvis du slår bak.

Ser sådan her ud på drejebænken.


På mit tidligere arbejde havde vi nogle Bagtinolles drejebænke, de fangede også altid gevindet, når det var mm.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej

Det ligner ikke helt mit sytem på patronen, har heller ikke prøvet at skille det af. Har dog tænkt mig at få en 4 klo patron engang.


Det med at den fanger gevindet, er det noget med at man bytter tandhjulene eller hvad gør det? Har tænkt mig at sætte den op til at lave whitworth gevind, og se om den stadig gør det. 

Men det jo dejlig nemt

Ingen bruger Whitworth gevind i vore dage. Kun folk der reparerer gamle britiske biler og motorcykler.

Men tommegevind som UNC er absolut kurant og bruges næsten alle steder i USA.


Ved UNC er stigningen altid opgivet som "rynker pr. tomme (25,4 mm)". Derfor virker gevinduret, da du altid har et helt antal rynker som kan tælles. Det dur ikke ved metriske gevind, hvor det er afstanden "rynke til rynke" der angives.


Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis