Slå gevind på drejebænk/gevindur

Hej

Jeg har nu egentlig fået lavet min stål holder til, så jeg rigtig kan komme igang med at dreje.

1 ting jeg har brug for at kunne pt, er at slå gevind.

Har fået kombineret tandhjulene til norton gearkassen, som beskrevet på drejebænken til metet gevind. (der er anvisninger til withworth, hvor der skal bruges "special" tandhjul og metrisk)

alle tabeller står på tysk, så gårud fra maskinen er tysk.

Har en del spørgsmål.

Hvordan ved jeg om min ledeskrue er metrisk eller i tommer?

Hvordan bruger jeg gevinduret således jeg rammer rigtig efter hvert pas? Gevinduret er delt i 4 og "halve"

tja en general forklaring på hvordan jeg slår gevind ville være fint. Kan ikke blot stoppe drejebænken, den er alt for længe om at få hold og skal snart lave gevind op til en skulder.

Har knækket en platte ved at lade den løbe ind i skulderen.


håber i kan udlede noget af mine spørgsmål, tak

Hej Jeg har nu egentlig fået lavet min stål holder... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du har en "stignings tabel" med mulighederne for sammensætning af diverse håndtag giver f.eks. A1=0.003/n-1 til J9=1.27

Ved at du har sat dine gear hjul til hhv tomme (withworth) eller MM (metrisch), så passer tallene i din tabel i den relevante sektion med at være TPI eller mm mellem tænderne på gevindet.

Den drejebænk der er på det skib jeg PT er på, har en stignings tabel der er delt op i mange sektioner alt efter hvilke valg man tager (lukket gerakasse med mange omskiftere):

Metrisk eller tomme
Gevind skrue eller tilspændings leder
tandhjul for høj eller lav fremdrivnings hastighed (skal skiftes fysisk)
Resultat af de 2 gears muligheder for hastighed på fremdrivning (4 bogstaver og 9 tal)

Alt i alt ender det ud med i omegnen af 12 forskellige stignings tabeller, med informationen i det ene hjørne om, at tværs er lig med værdien, mens langs er lig med det halve af værdien.

Så der må være et "regneark" lignende skilt på din drejebænk et sted, der viser resultatet af dine valg på diverse gear.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis