Hjælp til tilslutning af komfur

Hej med jer, 

Jeg står og mangler hjælp til tilslutning af et el komfur.

Jeg er ikke sikker på, hvilke ledninger der forbinder sammen. Kan nogen hjælpe mig?

Tak på forhånd.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er overvejende sandsynlig at du blot skal montere det farveret. Den ene sorte må så sammen med den grå. 

Men det kommer jo an på om det er monteret korrekt oppe i tilslutnings dåse til komfur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Gulgrøn til gulgrøn

blå til blå

brun til brun

sort (vælg selv hvilken) til sort 

sort (den resterende) til grå.

Men det ville være rigtig godt med et billede at tilslutningen i komfuret, så vi kan se om råder er rigtigt.


fase

Vær ligeledes sikker på at den blå, i dåsen på væggen, er N-ledn. (0-ledn.). I ældre installationer er det ikke unormalt at den sorte er N-ledn. (0-ledn.) F.eks. mit eget hus.

Gulvet kunne tyde på ældre hus.

Ja tak, kablet i dåsen ser nyt ud, men hvordan er det tilsluttet i den anden ende!?

I min optik vil det være tåbeligt, bare at løbe an på, at den blå er N ledning., særligt hvis komfuret har en 220v udgang.

Mange tak for dine svar. Billedet viser tilslutninger inde i komfuret. Jeg har 220V i brun og 220V i sort ledning, men 0 volt i grå ledning, så betyder det at jeg har 2 fase i min lejlighed? Skal jeg lave komfur forbindelser som 2 fase som vist i billedet med 2N?

Nu har du vel målt spændingen mellem blå (0) og omtalte farver. Om du kun har 2 faser i lejligheden må du kunne se (eller måle) ved din målertavle. Har du 3 faser vil jeg da anbefale at du bruger dem alle ved komfuret. En tilslutning med 2 faser er dog også i orden.


Søren O

Hvis du har måler 0 V fra lyseblå til grå kunne det tyde på at der er sprunget en sikring. 

Men som skrevet så er 2 fase tilslutning også ok. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis