Kan staldens tag understøttes?

Hej alle

En tagbjælke på vores gamle stald er knækket og faldet ned, og jeg håber at få nogle ideer til at undgå at hele taget falder sammen.
Desværre er den ødelagte del et sted hvor bygningen er brugt som maskinlænge og derfor er ekstra stor - ingen mellem-vægge eller lofter. Der er derfor 7 meter lige op til taget og kun få bærende stolper rundt omkring. Taget er af metal og utæt og der er andre steder, der er i fare for at knække.
Spørgsmålet er så, hvilke muligheder der er for at understøtte særligt én bjælke samt at få mulighed for at tætne taget.
Vi leger bl.a. lidt med tanken om at støbe en betonklods på gulvet, rejse den nedstyrtede bjælke og få den løftet op og spændt fast på klodsen, så den kan støtte under det truede punkt. Dette vil dog nok blive tung og vanskeligt, da bjælken er 5 meter og skal løftes 1 meter og stå stabilt lodret op!
Taget og murene er ikke sikre nok at klatre/stå på, så det er ikke muligt at arbejde oppefra.

Hvad kan man gøre?

God sommer


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umuligt at svare på...

Hvis du sætter nogle billeder ind vil det være nemmere at komme med gode forslag.

Det er før set man rejser stålbuer, i en eksisterende bygning, så tager du lasten fra murene også, måske det var løsningen?



Vi prøver igen, i morgen --

Eftersom bygningen er så ustabil som du fortæller, mon ikke du så skulle få en håndværker til og udføre arbejdet professionelt.

Uden at gentage for meget af det de andre har sagt so lyder det som om I skal overveje om den bygning overhovedet er værd at ofre ret meget energi på. Har selv en del af den slags bygninger så jeg kender problematikken.

Hvis i vil prøve at reparere spæret ville jeg nok prøve med nogle 4"x4" stolper som jeg satte sammen så de blev lange nok og så en donkrafte til at løfte med i små skridt. Men det kan meget let blive noget meget ustabilt noget og dermed rigtigt farligt. 

Hej. 

Tak for jeres input. Ja, det kan godt være vi bliver nødt til at få en professionel til at kigge på det, hvis vi vil beholde bygningen. Som der bliver nævnt, vil det jo nok blive meget farligt at rode med selv.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende - at skifte tag eller sætte stålbuer som Jens nævner. Hvad vil prisniveauet ca. være? Kan det f.eks. gøres for 500.000? (Længen er i alt 600m2) Der er ikke stort hul, som det måske kan se ud på billedet - det er bare en vinduesplade med stærkt modlys.



 

Annonce

stål buer kræver det ikke at hele bygningen have fjernet taget så er man jo nærmest ovre i og opføre en ny bygning hvis der også skal nyt tag på.

fordelen med indvendige buer er du slipper for alle de lodrette stolper og der ikke ligger belastning på murerne.

bygninger har stået i mange mange år og vil nok stadig gøre det, det er jo solidt tømmer der er brugt, så hvis det var mig der stod med problemet ville det være en reperation af det knækkede bjælpe af en tømrer, det er alt for farligt og selv rode med i så stor en konstruktion.

Ved du hvad der har foråsaget den knækkede bjælke

hvad tag ligger på bygningen pt eternit eller stål

Man kan godt montere buer uden at fjerne taget. Det kan nok ikke svare sig i det her tilfælde. Jeg ville ud tvivl skifte det spær der er knækket og så ellers smile og være glad. Det ser ud til der er mange år tilbage i bygningen hvis ellers taget er tæt. Det vil være uden tvivl være en rimelig udskrivning og skifte det tag


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Halvdelen af taget (venstre del) er af metalplader og fyldt med huller, hvilket har medført at flere bjælker påvirkes af vand. Bjælken er derfor sandsynligvis knækket pga. svamp/råd og nogle flere bjælker er stærkt ramt og særligt én anden (den støtter flere spær på én gang) er tæt på at knække. 

Men vi kan jo desværre ikke lappe taget, før vi kan være sikre på, om bjælkerne vil holde, når vi "kravler derop".  Og vi ved heller ikke, hvordan vi vil kunne nå op i den højde med en ny tung tværbjælke på omkring 4 meter og sætte den fast.


 

Du skal jo nok have fat på et rulle stilads, eller en lift, så du kan komme sikkert op i højden og indsætte nye bjælker.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis