Afstand mellem bjælker til gulv

Hej alle. 

Jeg står og skal lægge nyt gulv i min andel - I gammelt hus fra 1876.

Min plan har oprindeligt været at pille de gamle brænder op (de er så slidte de ikke kan redde), rette bjælkerne op med 45x95 reglar, lægge 22mm gulvspånplader og så et svømmende gulv ovenpå. 

Jeg kan dog se at bjælkeafstanden er for stor. Omkring 80cm c/c. Bjælkerne er 20x20 så med afstanden på opretningsreglarne vil være under 60cm c/c, men jeg ikke helt gennemskue om det vil fungere? 

Hvis ikke, hvilket alternativ vil i så foreslå? Jeg vil nødigt lægge strøer oven på bjælker, da det vil koste loftshøjde i den anden ende, right? 

På forhånd tak. 

Asge

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

22mm gulvspånplade + tykkelsen af det nye svømmende gulv burde være stabilt med eksisterende bjælkeafstand, forudsat at:

1. det nye svømmende gulv fastlimes til gulvspånpladerne.

2. Det nye svømmende gulv er formstabilt. Eksempelvis træ.

3. Det nye svømmende gulv er mindst 14mm tykt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I kraft af mit virke som professionel håndværker må jeg gøre opmærksom på at hvis folk i dette forum vælger at følge Hr Rantzaus råd, kan de komme i store problemer i forbindelse med hussalg. 

Fastlimning af svømmende gulv til underlag vælger jeg ikke at kommentere på... 😂😳

Og nej, jeg gider ikke at diskutere

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fair nok Maf.

Har du selv et svar på spørgsmålet så?  

Hej,

Hvis du skruer en regel på hver side af det bestående bjælkelag, så kommer du ned på en c/c afstand på 600mm, hvilket en 25 mm gulvspånplade fint kan spænde over - endda med flyverstød (hvis det alm. Beboelse)

Hvis man fuldlimer et svømmende gulv, så er det vel næppe svømmende mere?!


/K

Hvis du overholder max 60 cm mellem bæringer kan et 22mm spånpladegulv monteres. 

(Forudsat der ikke er bly i strøerne 😊😊)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

De findes andre metoder end den gængse ved nye gulv i ældre bygninger med skæve mål. Det har ingen negativ indflydelse ved hverken varmeforbrug, forsikring eller salg. Det er bare ikke alle såkaldte professionelle gulvlæggere der kender metoderne.

For mange år siden lærte jeg meget af en træ guru - herunder friselægning af gulve med fer og not i cirkler og kurver.

Det viste gulv er friselagt for 31 år siden. Det har overlevet opvækst af 3 børn med sne, sjap og gummistøvler, og indtil videre 4 jagthunde med mudderpoter.

Gulvet er lagt som beskrevet overfor med fuldlimet undergulv til gulvvarmeplade med spor til varmeslanger + gulvplankerne fastskruet og proppet til hele undergulvet. Konstriktionen er meget stabil og tåler stort slid.

Gulvet er som nævnt friselagt og med gulvvarme. Ekspansionsfugerne med kalfatring står stadig med samme millimeters nøjagtighed her 31 år senere.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rantzau.

Et svømmende- /flydendegulv er i sagens natur ikke fastgjort til underlaget. Disse gulve er en katagori for sig selv, som ofte kaldes lamelparket. Det gulv du har er et massivt gulv, der er fuldlimet - altså fastgjort til underlaget.


I øvrigt, så er dit syn på andres holdninger/erfaringer ret interesant! Hvis du ikke er enig, så er folk såkalde eksperter eller pamfletfacister, som ikke har reel erfaring eller viden.


/K

Flot billede, men historien har jo ikke noget at gøre med det råd du giver trådstarter. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

2 eksempler

22 mm Gulvspånplader med spor til varmeslanger, 12 mm spånplader, og 20 mm massiv sildebensparket fuldlimet

30 mm massiv douglasplank skruet til strøer, derefter proppet

Jeg laver det her til daglig

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det ser super ud, maf!

Bare lige for at være helt sikker - Er du også enig i at det vil være fint hvis jeg skruer 45*95 reglar på siden af bjælkerne (som jeg alligevel har tænkt mig, for opretningens skyld) og så har <60 cm c/c på reglar (men ikke bjælke)?

Tak til alle for svar!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis