Reparation af undertag ved tagrende

Hej :)

Vi har købt et ældre hus med tegltag. Taget har det kun lige ok, men vi vil gerne udskyde omkostningen ved at skifte det. Jeg har talt med nogle tømrer der mente det kunne holde nogle år endnu. Men til sagen. Undertaget er af noget der ligner tagpap og så vidt jeg kan se er det ført et stykke ud under teglene og ned i tagrenden. Flere steder er det dog knækket ved overgangen til tagrenden så regnvand løber ned af udhænget. Er der nogen af jer der ved hvordan man kan lappe den overgang? Jeg er ikke sikker på det er tagpap. 

På forhånd mange tak for hjælpen og god sommer.


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nederste række tagsten tages af. Der er nok nogle i 2. række der kan løftes så den nederste kan tages ud. De er ofte bunden hver anden men enten et søm i gamle dag eller en stålfjeder. Så skal du have brændt tagpap på igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved ikke hvor omfattende problemet er (det er lidt dyrt), men til en hurtig reperation, der holder forbløffende længe.

https://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/listerprofilergelaendersystemer/glasisaetningslister/butylbaandairstopmultisealing/


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Når du skal igang så se om du ikke kan få placeret et stykke fodblik ud i tagrenden. Tagpap holder ikke til et skarpt knæk, derfor er det i stykker. Et billede ville hjælpe meget når du ikke selv kan afgøre om det er tagpap eller ej...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det var et godt tip det med fodblikket. Jeg tager et billede i morgen 👍🏻Er det nødvendigt at det nye tagpap skal ind under det gamle eller kan det blive tæt ved at klæbe det ovenpå? Kan man få det til at holde fast “bare” ved at svejse det eller kan man bruge noget klæbemasse til at samle det?

Annonce

Mange tak For hjælpen indtil videre.  Jeg har lagt et par billeder op som viser undertaget og et af de steder hvor problemet undertaget er knækket af.

Jeg ville nok tage den meget nemme løsning. Børste alt skidt af, løsne lidt ind under tagpap med kniv, stemmejern eller lign, og så klemme lidt Borup tagtæt op under. Det stryges af så vandet kan løbe i tagrende. Husk at bruge handsker da det er noget værre klister. 

Du kan jo ret let se om det virker, ved at udhæng holder sig tør i regnvejr. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis