Larver i kartofler

Har problemmer med vores kartofler. Sidste år flyttede vi til andet hus, med have. Vi satte kartofler og der var mange "laver" i dem. Jeg troede det var på grund af alt det vand vi fik sidste år, men problemet er også i år. De graver sig ind i kartoflerne og sidste år var det over halvdelen af vores kartofler som var rådne inden november måned. Kan se, at allerede nu er der larver i alle slags kartofler. I dag var det vores aspars kartofler. Jeg vedhæfter lige et par billeder på. Håber nogen ved hvad der skal gøres. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds 

Der er mange sygdomme der kan angribe kartofler. Af larver kan det være smælderlarver (gule) , tusindsben larver (hvid med rød pletter, eller en som jeg ikke kan huske navnet på som har hvide næsten gennemsigtige larver

Har man inddraget et stykke græs til kartofler er der store chancer for smælderlarver. Men de reduceres år efter år. Men den bedste bekæmpelse er godt sædskifte. Altså skifte imellem forskellige afgrøder på det samme jordstykke.  




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Må sige, du ikke har læst og måske heller ikke forstået spørgsmålet. Jeg er ligeglad om det er en hvid eller sort larve, Hvordan kommer jeg af med skidtet. Der er sat 4 forskellige sorter, alle nye lægkartofler, så det er ikke fra egen avl den er gal. Stykket er et gammel urtehave stykke, som har lagt brag nogle år.

Havenyt.dk er kun for øko folk, og for medlemmer.

Antallet af larver reduceres, når jorden kultiveres. Størst effekt opnås i tørre perioder i vækstsæsonen fra maj til og med august. Hvis du kan affinde dig med, at jorden til næste år holdes sort(altså nul afgrøder og nul ukrudt), det vil sige kultiveret fra foråret indtil udgangen af august, er det formentlig den mest effektive løsning.

Upsa , den tone er vi ikke vant til her , jeg ville bare gerne hjælpe dig ........




Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

>Karl smart< Hvad er der med tonen som du ikke kan lide??. Jeg mener ikke jeg har hævet stemmen over for nogle her.

Man kan ikke se på et billede af et hul i en kartoffel hvilken dyr der har lavet det. Måske er du ligeglad med farven på larven, men det betyder noget for bekæmpelsen hvilken en det er. Så hvis du kunne se en af larverne så får du mere præcis svar.

smælderlarver (de gule) kommer netop når man inddrager et stykke græs til dyrkniig. De reduceres efterhånden ved sædskifte. Men "sort jord" metoden er mest effektiv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis