Fryseskab lyder meget mærkeligt..

Hej. Ca. 1 gang om året sker det at vores skabsfryser stiger i temperatur og jeg bliver nød til at tømme det og lade det stå slukket i noget tid. Når jeg tænder igen, virker det som det skal. 

Efter det er blevet koldt igen, siger det en mærkelig lyd når man lukker lågen, efter at have åbnet den. Det er lige før det lyder som når man skyller ud i toilettet.. I løbet at et par uger aftager lyden og det lyder normalt når man lukker lågen. 

Jeg har lavet en lydoptagelse af mysteriet, den kan høres her: Lydoptagelse

Har I et bud på hvorfor fryseskabet engang i mellem stiger i temperatur, samt hvorfor det kommer med denne lyd? 

Det har ikke problemer med at afrime. 


Mvh. Kristian



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er pga. der ikke er så meget "kulde på lager" når du lige har afrimet skabet, og derfor kommer der mere luft ind i fryse skabet, og når du så lukker det, så bliver luften kølet ned, og dette resulterer i undertryk, som bliver suget ind langs med paknings listen på døren.

Efter hånden som fryseren bliver mere og mere rimet til, er det begrænset hvor meget luft der bliverv udskiftet, samtidigt med at det der bliver udskiftet, bliver kølet hurtigere ned af alle fost krystallerner, mens det nyligt afrimede kun har en plas overflade, og dermed tager det lidt længere tid at køle luften ned.


 

Samme årsag: Tilrimning, hvilket resulterer i termostaten har sværere ved at mærke temperaturen i skabet, og jo mere is der er "omkring" termostaten, jo større temperatur forskel.


 

Mange tak for svar igen. 

Alarmen går i fryseskabet når temperaturen stiger og jeg prøvede det lige for nylig igen. Så holdt jeg øje i ca. to døgns tid, men kunne måle at temperaturen lige så stille steg - selv om skabet konstant kørte. 

Men den er slet ikke tilrimet når det sker. Der er nærmest intet is inden i den, og fordampningsbakken bag på er også helt tom. - Både når jeg slukker skabet og når det har stået slukket med åben dør i noget tid. 

Det lyder som 1 af 2 ting der er problemet:

1) Din fryser har smidt noget eller næsten hele køle middel ladningen

2) Det er for varmt til at kondensatoren på bagsiden af din fryser kan køle nok, og dermed kan der ikke laves kondenseret kølegas, og deraf ingen "fase skift", hvilket er det der skal til for at opnå stor kølekapacitet.

Står din fryser frit?
Er der fri luft cirkulation over og under fryse skabet?
Har du noget stående ovenpå fryseren?
Står den tæt på f.eks. en radiator? Et vindue og får direkte sollys=varme?


 

Annonce

Endnu en gang, tak for svar!
Der er fri cirkulation over, under og på hele den ene side (se billede).
Det er ikke specielt udsat for varme, hverken sollys eller radiator. Jeg har nu trukket det lidt længere ud fra væggen, bare for en sikkerheds skyld. 

Har også taget et billede af model-info. Det tyder på at der kunne mangle kølemiddel, men kan det på nogen måde betale sig at en få en ud og kigge på det? 

Mvh. Kristian

Hej Kristianberg

Sjovt at læse din tråd og dit problem - jeg har netop oplevet præcis det samme men min ældre Siemens skabsfryser. Jeg havde problemer med at alarmen hylede og temperaturen i fryseren steg til ca minus 7 grader. Mit skab er et nofrost og burde ikke isse til - men prøvede alligevel at slukke det i 2 døgn og efterfølgende løb der meget smeltevand ud i drybbakken under fryseren - så meget at det løb videre ud på gulvet… jeg fik tømt bakke og samtidig vasket skabet indvendigt med klorin/vand.

Derefter startede jeg fryseren op og efter 3 timer kørte det fint på minus 18 grader 👍

Nu kommer det samme problem du havde - når man lukkede døren larmede skabet kraftigt og det lød som om nogle trak ud i en cisterne - efter ca 10-15 sek holdt lyden op. (Skabet er helt tomt for skuffer samt varer) så nu er jeg spændt op det holder op når jeg for fyldt skabet op med skuffer samt frysevarer igen. Skal nok give lyd fra mig om et par dage…

Mvh.

Morten 
Brandmand50
No frost betyder blot at der ikke kommer rim inde i selve skabet. Naturlovede eksisterer stadig, det vil sige der sætter sig rim når luft afkøles. Det foregår bare oppe i køle området og så afrimer et automatisk hver gang der er blevet koldt nok inde i skabet. Af de grunde som Stensen nævner kan den godt ise til i køleområdet. Så mister den kapacitet, kompressor kører konstant for at få temperaturen ned, og der bliver ikke afrimet. En ond cirkel er i gang.
Det kan kun brydes ved den langvarige smeltning af isen som du selv har oplevet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis