Omlægning af græsplæne

Hejsa

Ja, jeg ved godt det ikke lige er tidspunktet til ovenstående ;-) Men jeg satser på lidt vådere vejr sidst på måneden.

Jeg har en græsplæne, der også før tørken var lige til at pløje op. Tidligere ejer havde ikke gjort noget for den i flere år. Den var plaget at mos, masser af ukrudt og ujævnheder.

Jeg vil derfor sidst på måneden (har en deadline 1. september) havde gjort noget ved den.

  • Jeg skal have fjernet ukrudt - masser af bredbladet ukrudt og tidsler, knap så meget mos mere, samt noget bredbladet græs
  • Gjort plænen jævn

Hvad vil være fordelagtigt at gøre?

  1. bruge gift på det bredbladet ukrudt, samt hive mælkebøtter op nmanuelt.
  2. Fjerne græs mm
    1. med en havefræser? Tænker den har det svært med den hårde jord - og at jorden bagefter bliver for luftig og sætter sig over efteråret
    2. Kan man skrabe det af på anden måde?
  3. Jævne plænen
    1. Fræse - med efterfølgende risiko for større ujævnhed
    2. Fylde muld på jævne den ved
  4. Kan man evt. med en havefræser nøjes med at køre i overfladen?
  5. Skal jeg mon vente helt til september, hvor der sandsynligvis er større mulighed for regn, og så lave det som et weekend projekt?

Jeg har derefter planer om at rive sten mm. og bruge en god græsblanding.

På forhånd tak



 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg gav hele haven en omgang roundup 14 dage før jeg fræsede den op, for en del år siden. Der var det dog ikke så tørt som nu. Planterne var i god vækst, som de bør være når du vil forgifte dem. Ellers risikere du bare at det ikke virker, da de ikke optager giften. Men du kan også tage mælkebøtter og andet på den manueller måde, for at fjerne det værste. 

Det meste ukrudt dør automatisk i en god plæne, da det ikke kan tåle at blive slået. - Gødning giver også kraft til ukrudt, men det giver op efter det har fået en del ture med plæneklipperen. Og dem der ikke gør, kan tages manuelt med mælkebøtte jernet.

Jeg gav gidt for at slå alt ihjel, så det også ville være nemmere at fræse græsset op. Jeg kan på det kraftigste anbefale dig at lege en stennedlægnings fræser i stedet for en helt almindelig fræser i silvan. Det går meget hurtigere, og du slipper for sten og andet i overfladen, og det vigtigste - den er langt nemmere at køre med da den har en stor egenvægt, der gør du ikke skal stå og holde og kæmpe, for at få den til at arbejde godt, uden den galopere hen over jorden med dig hængende efter, fordi man kom til at løfte maskinen lidt op
God arbejdslyst 


Jeg har her en 6 år senere en del lunker, og lidt små huller. Men de er jo ganske nemme at efterfylde med tiden hvis man ønsker det. Topdressing: 2/3 sand og 1/3 kompoteret muld.  Du kan også bruge helt almindeligt harpet muld til det.

Når du har fræset det hele igennem et par gange, og er tilfreds, så er en alustige eller en palle med et par store fliser på genialt til at trækker hen over jorden, og på den måde planere den. Det er dejlig hårdt arbejde for lårbasserne

Som det antydes, så virker roundup kun på planter i god vækst. Og det virker naturligvis ikke på frø som er i jorden. Men det behøver du heller ikke at være bange for. De generer kun 2-3 måneder, og når græsset bliver slået vil det dominere. undtagen mælkebøtter. Dem skal du købe en "optrækker" til at få bugt med. Det skal ske mindst hver anden uge i 1-2 år, for at der ikke skal smides nye frø. 

Så med den tørke vi har ville jeg vente til foråret, eller langt senere på året.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker

Ja, jeg havde faktisk kigget på en stennedlægningsfræser - men jeg synes det var svært at finde noget information om dem.

Den med paller har jeg selv brugt i mit tidligere hus.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Du skriver i starten at du satser på bedre vejr sidst på måneden, det er ikke det meteorologer stiller i udsigt. 

 Når du har forberedt det, ville det måske være en ide at leje lokal anlægsgartner til at give det en tur med sådan en maskine. Det tager måske et par timer og du har sparet dig selv for rigtig meget manuelt arbejde.

Jeg har været med til at lave en plæne på 3-3500 kvm Der blev kun kørt med sådan en fræser oven på et tæppe af senegræs og og alt andet ukrudt. Græsfrø sået direkte uden at rive, udjævne eller andet. Det er blevet en super god plæne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis