brændeovn afstand til brændbar væg

Jeg har netop købt en jydepejs Nord 3, hvor sælger og producent har i flere omgang forsikret mig om, at afstand til brændbar væg er 100 mm. Det fremgår af prøvningsattesten. På producentens hjemmeside står 175 mm, det samme står på ydelseserklæringen. På mærket i ovnen står 175 mm.

I producenten manual/instruktion står 200 mm.

Jeg spurgte netop, fordi jeg blev opmærksom på at der stod 175 mm på producentens hjemmeside. De forklarede at det var lidt uklart fordi de har 2 næsten ens ovne Nord 1 og 3 og deres beskrivelse dækkede begge.

Det der gjorde mig i tvivl igen var at der står 175 mm på mærket i ovnen.

Jeg ville gerne have sat den op her i weekenden, men jeg er lidt i tvivl om hvad skorstensfejeren vil sige hvis jeg sætter den op 100 mm fra væggen?

Er der nogen der kan hjælpe mig:-)

mvh Lars

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til
Hvis der står 175 mm på mærket, ville jeg ikke turde sætte den 100mm fra. Du risikere at skorstensfejeren dumper den, og så er det en "ommer".
Jeg ville spørge skorstensfejeren, da det er ham der skal godkende det. Så du kan lige så godt rette dig ind efter hvad han siger, og ikke hvad du kan google dig til, for han har større magt end google     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nu skal du lige sikre dig at du definerer brændbar væg rigtig. 

F.eks. tapet på en murstenvæg gør ikke at det bliver brændbart. Selv om tapet i sig selv kan brænde. 

Jeg ville i øvrigt ikke anbefale tapet bag en ovn, det går løs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Den brændbare væg er fyrretræ:-)

Nu handler det ikke bare om hvilken afstand, for hvis den skal mere end 100 mm fra væggen, skal ovnen retur:-(

Mvh Lars

Så er der kun 1 ting at gøre. Ring til skorstens fejer på Mandag. Forelæg oplysninger og du får klart besked. Kan det klares med en jernplade på væggen ?

De har både udøvende, rådgivende og kontrollerende funktion. Så det er en lidt sjovt branche. Men de tager det rådgivende meget alvorligt så der plejer at være meget service.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Forsikringen bør også høres, for man ser at de nogen gange har endnu skrappere krav end skorstensfejeren.

Ps. Jeg turde ikke løbe an på 100 mm - ikke af hensyn til skorstensfejeren, men af hensyn til mine øvrige ejendele og også det at kunne sove roligt om natten uden at miste livet. 

Annonce

Hvis der står 100 mm i prøvningsattesten, kan du gå efter den. 

Men som sagt hør skorstensfejeren, han er kongen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Inden du går videre vil jeg tilslutte mig koret der anbefaler konsultation med din skorstensfejer.

Papir er taknemmelig, men en fagmands vurdering på netop dit hus er din bedste forsikring mod kedelige overraskelser.

Selv har jeg både brændekomfur med tilsluttet bilæggerovn og en svensk kolonneovn i forbindelse med stråtag.

Alt er projekteret i samarbejde med skorstensfejeren. At han samtidig har passion for historiske bygninger har kun gjort samarbejdet særdeles fornøjeligt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis