Lukke et vindue af gasbeton væg

Hej vi er ved at total renovere og er af projekterne er at slette 2 sammenhængende vinduer i vores kommende gang. 

Tanken er at fjerne alt under vinduerne da der her er halv sten ( radiatoren skal bæk da vi har lavet gulvvarme.) 

Min ide er at fjerne de halv sten og erstatte dem med en hel så der kommer forbandt mønsteret men fæstning til det eksisterende er der noget jeg  skal tænke på i den forbindelse ? 

Vi skal have muret en ny skal væg på udvendig i mursten jeg tænker jeg lige så godt kan mure murebinder i i det stykke jeg jeg mure op hvor tæt skal de side ? Og ligger de bare vandret i fuen ? 


Hvor mange skifter skal man mure af gangen ? Og hvorlang tid skal det sætte sig hvis der er et max. 

Jeg tænker at overlæggeren kan blive siddende efterfylder man så den sidste fue eller hvordan 

Meget gerne er link til et sted hvor jeg kan se det udført. 

( PS har aldrig muret før men hænderne er skruget godt på så vudere at det må kunne lade sig gøre) 

Påforhånd tak for hjælpen 


Simpel Living
Estetisk og funktionelt !
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skal blokkene stå på? Er der en beton sokkel?

Blokkene skal limes sammen med multipladelim/tyndfugelim det giver bedste resultat uden revner.

Du fæstner til tilstødende mur på toppen af første blok hvor der enten sættes et beslag som skrues fast i den eksisterende mur, eller som jeg selv har gjort en del gange, bor et 6mm hul ind i eksisterende mur lige over den første blok, skru en lang karmskrue halvt ind så den stikker ud over første blok. Når du så skal mure andet skifte op, bliver karmskruen muret fast mellem de to blokke. Muligvis skal du lige save en lille rille i blokken så skruen kan være der, da fugerne er så tynde at de ikke giver meget plads mellem blokkene.

Gentag processen for hver tredje skifte efterhånden som du får muret opad.

Det har virket fint for mig.

Producenten af blokkene skriver i deres produktblad hvor mange murbindere du skal bruge, og hvor ofte.


Elektronikteknikeren

Når det er så lille et stykke er det bare at fylde nogle bindere ind. ca. 6 stk / m2. De skal sidde i række for hver fjerde murstenskifte.Lodret skal du ramme delvis fuge i din gasbeton, men også samling i isolering. Blokke indvendigt bygges op så du sikrer en lille hældning udaf på dine murbindere. Så vil fugt ikke kunne krybe indad. 

Den sidste blok i hver række kan skæres lidt for lang. Bagefter skæres der en kile af. Denne kile er så med til at fugen id imod eksisterende mur bliver så tynd som muligt. Det resterende i toppen skæres ren. Det er ikke så nemt at forklare så her et link til vejledning. Det besvarer i øvrigt flere spørgsmål. 

Du kan stort set mure alle de rækker sten over hinanden du kan nå, når det er lige op og ned. Træk murer snor langs dine nuværende fuger, så snoren er 2-3 mm uden for øverste kant på mursten. Så er det nemt at holde denne linje. Når du er nybegynder lægger du stenene løse op først uden mørtel, så kan du se bredden på studsfuger. Waterpas holdes på hver sten så den også ligge lige på fladen ind imod hulmur. 

Når du når hen på eftermiddagen kradses fugen ud så der er 15 mm fri til at fuge efter senere. Det gøres med en pind med et søm i der som stikker 15 mm ud. 

Efter udkrasning børstes sten ren med en stiv børste, og der vaskes med en meget tynd salt syreopløsning. Det er under forudsætning af at dine sten ikke er beskrevet som "må ikke afsyres"



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis