HPFI relæ slår ud periodevis

For kort tid siden begyndte mit HFI relæ at slå ud, der var ikke noget mønster og det skete bare i perioder med flere timer mellemrum og i enkelte tilfælde kunne der gå en dag.
Jeg kunne uden problemer slå relæet til men det blev lidt irriterende i længden så jeg tilkaldte en elektriker.

Elektriker kiggede på tavlen og slog ganske let på relæet der slog ud med det samme, vi blev så enige om at det nok trængte til en udskiftning, ikke mindst da det nok var + 30 år gammelt.

Relæet blev skiftet og jeg fik en regning på ca. 1.500,00 med det hele, fint nok.

Dagen efter slog det nye HPFI relæ ud......, fat i elektrikeren der sendte en mand.

Han brugte ca. 3½ time men uden at finde fejlen, det eneste han kunne sige var at der er en fejl på en fase? og hvis det skete igen kunne jeg skrue den ene sikring ud??? Ja, godt nok men det betyder så at der er noget udendørs der ikke virker, b.l.a. mit springvand samt lyset i garagen.

Der er 4 grupper på tavlen, 2 stk. enfaset og 2 stk. 3 faset hvoraf det er den 3 faset gruppe der dækker mit bryggers den er gal med.

Jeg har endnu ikke modtaget en regning for det sidste besøg og jeg tør ikke rigtig bestille et nyt besøg da jeg jo ikke er millionær:-)

Er der nogen bud på mulige årsager?



Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du springvandspumpe, det kunne jo være en oplagt fejl mulighed, som sagtens kan være periodisk.

Mu har vi jo ikke meget regn for tiden, ellers er alt udendørs, det jeg ville begynde med.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis HPFI’en periodevis slår fra, undrer det mig, at elektrikeren ikke først har undersøgt udendørsinstallationerne. Det er oftest her, at fejlen ligger. Som je_ns skriver, er det ikke meget vand, der er kommet, så start med pumpen til springvandet. Prøv at frakoble 230V til den og se om HPFI holder. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

det er den 3 faset gruppe der dækker mit bryggers den er gal med.

En periodisk fejl er noget af det mest ondsindede at finde fejl på, så er det sagt.  Har du mulighed for at slå bryggersgruppen fra i lidt længere tid? Evt. en sikring ad gangen. Har du noget enfaset koblet på, som du kan tage fra i et stykke tid for at se om du kan indkredse fejlen?


fase

Alt løst på dette afsnit af installationen tages fra. Er der en fryser el.lign. trækkes forlænger til en anden gruppe. Så kan du have den fejlbehæftede gruppe slået fra i længere tid.

Det udvendige lys, strøm til bassin m.m. tages fra både fase og nul. 

Med din forklaring kan det tyde på en overgang som kan slå fra selv om det fejlbehæftede er slukket. Man slukker oftest kun fasen, og er der overgang på nulleder vil der netop en gang imellem være risiko for at HPFI slår fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak til je-ns, wezio, s-fabrin og ev elmand for svar.

Problemet er løst, det viste sig at være pumpen i mit guldfiske bassin der tilsyneladende har en afledning.

Pumpen er nu afleveret til forhandleren og jeg afventer svar tirsdag 14. august.

Det var et tilfælde at jeg bogstaveligt snublede over fejlen, jeg havde frakoblet alle forbindelser til bassinet og taget strøm til pumpen fra mit soveværelse med en forlænger ledning, da jeg på et tidspunkt gik forbi fik jeg afbrudt stikket og da jeg satte det i igen slog hpfi relæet ud.

Som wesio skriver at han undrer sig over at elektrikeren ikke havde undersøgt  udendørsinstallationerne så må jeg sige i retfærdighedens navn at han faktisk havde fat i de marine dåser der forbinder til pumpe og lamper ved bassinet.

Man kan så undre sig over at en dobbelt isoleret pumpe kan aflede?

Den positive side er at jeg fik en regning der var fejlbehæftet, Bla. var det første besøg med igen, HPFI relælet pris var en anden end den jeg allerede havde betalt og endelig var der påført et ekstra besøg.
El firmaet beklagede fejlen mange gange og sendte mig en kreditnote på det fulde beløb der reelt var på 4½ time (ca. 2.500,00)

PS. Der har siden 8. august og til nu 13. august ikke været nogle fejludkoblinger fra HPFI relæet

Med venlig hilsen,

icepirat


Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

Annonce

Det var godt at fejlen nu er fundet, og at du har meldt tilbage, så vi andre også blev lidt klogere.


fase

spændende at høre
godt du fandt fejlen, er ikke helt selv fan af dobbelt isolering eller "forstærket" isolering som mange producenter benytter sig af 

er ikke helt selv fan af dobbelt isolering eller "forstærket" isolering

Hvad kan du ikke lide ved dobbelt isolering?


fase

Hej igen,

Grundet de problemer jeg har haft med husets HPFI relæ har jeg monteret en boks i min garage med et HPFI relæ og en automatsikring 3P+NC.

Formålet er at isolere alt strøm til garagen og øvrigt udendørs belysning herunder min pumpe i guldfiske bassinet.

Boksen og HPFI relæ er forbundet og jeg mangler bare at lægge et nyt kabel fra boksen til en marine dåse der fordeler strømmen til diverse kontakter. 

Jeg har imidlertid også købt en automatsikring 1P+NC som jeg vil sætte op men er i tvivl om hvordan jeg skal forbinde den.

Spørgsmål: Skal jeg føre en fase og nul gennem automatsikringen 1P+NC og videre til automatsikringen 3P+NC? bare et gæt.

Da jeg har flere 1 faset strømkilder udendørs er jeg naturligvis interesseret i at disse sikres, både mod fejlstrøm (læs HPFI relæ) og mod kortslutninger (læs automatsikring)

Eller skal det gøres på anden måde.

På forhånd tak for evt. besvarelser.

Med venlig hilsen,
icepirat


Med venlig hilsen,
icepirat
If it ain't broke, don't fix it

Nu forsyner du vel ikke den nye gruppe, gennem det eksisterende hpfi relæ ?



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis