Ventilator med timer

Hej

Jeg har en udfordring med vores nye ventilator med timer.

Det er en siku 100 aztl. Kun timer, ingen fugtstyring. Den kan instilles til 2 til 30 min.

Jeg vil gerne sætte en en polet afbryder  med fjeder imellem lampested og ventilator ( afbryderen får fast spænding hele tiden).

Men når dette gøres og jeg bruger afbryderen, så tænder ventilatoren ikke. 

Hvorfor ???

Se evt billeder.


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at din ventilator skal kunne køre skal den have strøm hele tiden. Er den ikke beregnet til fast fase og en styreledning? Styreledningen (også fase) kan så komme fra lampen i badeværelset, eller som du skriver fjederbelastet trykknap. Hvad er den midterste klemme ved tilslutningen til? Jeg vil mene at der skal 3 ledninger + evt. en jordledning til, for at ventilatoren kan virke rigtigt.


Søren O

klemmer viser som følger: L - LT - N

jeg har brugt følgen diagram til at indsætte enpolet afbryder.

hvor lampen er ventilatoren.

Min ide er: at ventilatoren får fast strøm og virker i det tidsrum jeg har stillet timeren til (2 til 30 min), derefter slukker den. Ved at afbryde og tænde strømmen igen på kontakten starter ventiloren op igen i det angivne timer-tidsrum.

Når din afbryder ikke er tændt, får ventilatoren ingen strøm, og så kører den ikke.

Du skal have ført fasen direkte til din L-klemme. Jeg er ret sikker på at LT står for "tændledning", så du skal have din afbryder forbundet med samme fase som på L-klemmen på ventilatoren (træk evt kabel derfra til din afbryder). Den anden klemme i afbryderen skal så forbindes til LT-klemmen i ventilatoren.

Så er der fast spænding på din ventilator med en fase og 0. Når du så aktiverer din afbryder, kommer der spænding på LT klemmen og ventilatoren vil starte op. Når strømmen fra din afbryder afbrydes, så starter "nedtællingen" på timeren, og efter indstillet tid vil  stoppe.


Søren O

Du kan ikke installere den som en lampe. Men skal som nævnt have tre ledninger. En konstant fase altså en fase som ikke er ført igennem en afbryder, en styreledning der er en fase som er ført igennem en afbryder og et nul. 


Fast fase. Forbindes til L, styreledning til LT og nul til N. 

Grunden til det er at timerne jo ikke kan styre hvor længe styreledning har fase. Det bestemmes af afbryderen og med en fjeder har ventilatoren kun strøm i et sekund eller mindre 


Ask

ok lyder sandsynligt.

Jeg har prøvet at oprette et diagram sådan som jeg forstår det du skriver.

er det sådan du mener ???

Annonce

Ja det burde være sådan.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@askholme

fjederen på afbryder: kan den sættes så kontakten har strøm hele tiden og når kontakten aktiveres så afbrydes strømmen, men fjederen får kontakten til svippe tilbage og der igen er strøm igennem ?


Hvad vil du bruge det til? Så kan du vist bedre bruge den uden fjeder. Ellers skal du aktivere afbryderen hele tiden når ventilatoren ikke skal køre.


Søren O

Så havde tangenten samme position hele tiden når der strøm på. For at "tænde" ventilatoren skal jeg så trykke på tangenten og afbryde strømmen i kontakten. Fjederen får den så til at springe tilbage og strømmen sluttes til igen.

Såvidt jeg ved kan normalt LK material ikke konfigureres sådan - andre mærker kan måske.
Men det er sådan set ligemeget for din ventilator vil ikke forstå det og derfor vil du ikke få noget ud af det. Ventilatoren er lavet til en bestemt tilslutningsmåde nemlig en fast fase på en ledning og en styreledning hvor den aktiveres af at der er fase (og ikke fravær af fase).

Hvis det du ønsker er at undgå en ekstra ledning så har jeg selv forsøgt noget lignende ved at bruge et fjernstyret relæ med timer på 1 sekunder. Der trækkes så fast fase til ventilatoren og ved ventilatoren installeres et fjernstyret relæ (trådløst). Fasen fødes både til relæ og ventilator og der trækkes styreledning fra relæ til ventilator.

Problemet er at de fjernstyrede relæ med timer som ikke kræver dyrt programmeringsudstyr er af dårlig kvalitet og slutresultatet bliver derefter

Ask
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis