Ventilator med timer

Hej

Jeg har en udfordring med vores nye ventilator med timer.

Det er en siku 100 aztl. Kun timer, ingen fugtstyring. Den kan instilles til 2 til 30 min.

Jeg vil gerne sætte en en polet afbryder  med fjeder imellem lampested og ventilator ( afbryderen får fast spænding hele tiden).

Men når dette gøres og jeg bruger afbryderen, så tænder ventilatoren ikke. 

Hvorfor ???

Se evt billeder.


Hej Jeg har en udfordring med vores nye ventilator... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Såvidt jeg ved kan normalt LK material ikke konfigureres sådan - andre mærker kan måske.
Men det er sådan set ligemeget for din ventilator vil ikke forstå det og derfor vil du ikke få noget ud af det. Ventilatoren er lavet til en bestemt tilslutningsmåde nemlig en fast fase på en ledning og en styreledning hvor den aktiveres af at der er fase (og ikke fravær af fase).

Hvis det du ønsker er at undgå en ekstra ledning så har jeg selv forsøgt noget lignende ved at bruge et fjernstyret relæ med timer på 1 sekunder. Der trækkes så fast fase til ventilatoren og ved ventilatoren installeres et fjernstyret relæ (trådløst). Fasen fødes både til relæ og ventilator og der trækkes styreledning fra relæ til ventilator.

Problemet er at de fjernstyrede relæ med timer som ikke kræver dyrt programmeringsudstyr er af dårlig kvalitet og slutresultatet bliver derefter

Ask

Du må gerne have fjeder, men så skal det virke således at der afbrydes for strømmen når afbryderen slippes. Det er meget anvendt at lade lyset i badeværelset styre ventilatoren, men så vil ventilatoren altid starte op når lyset tændes, og slukker således først igen når lyset slukkes og timirtiden er udløbet.


Søren O

Din tegning er som sådan rigtig nok.
Du skal bare lave afbryderen sådan, den slutter, når du tænder, og afbryder, når du slipper, så kører ventilatoren i den indstillede tid. Men hvorfor ikke lade lyset styre ventilatoren, så den kører så længe lyset er tændt plus timerens tid efter lyset er slukket. Hvis du vil forbinde på den måde skal du fjerne afbryderen og forbinde den ledning, der tænder lampen til klemmen LT.



fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis