Hvor kan jeg leje et 160mm bor til mursten

Jeg skal have boret et enkelt hul til en ventilator (Duka). Diameter 160 mm. De findes jo som "proff udstyr" men ville egentlig helst finde en billig da det kun skal bruges én gang. Har tidligere haft boret huller på 100 mm med nogle billige bor som gik fint. Jeg har alm. mursten. 

Ved i hvor et sådant 160mm bor kan købes billigt?

Eller lejes (jeg kan ikke finde nogen som har et på 160mm)?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som privat, og one timer, laver man ikke bare en masse små huller med eks. 8-10 mm bor og så er det elektriker mejsel derfra. Sådan plejer jeg og gøre.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Nu ved jeg ikke hvad du mener er billigt ?  Men du skal nok regne med at "hive" ca kr 400 ud af muldvarpen til et komplet kopbor i den størrelse.

https://www.multikoeb.dk/diesella-hulsav-1477/diesella-hulsav-bi-metal-160-mm-p78091

Husk du også skal have en "kopborsholder" for du kan spænde kopboret i din boremaskine. Og bemærk det er hård kost for enhver boremaskine at køre med et bor i den størrelse. Husk at slippe maskinen når boret sætter sig fast så du ikke brækker noget i armen !!!

Jeg vil dog stærkt anbefale du i stedet køber et 8 mm murbor i en passende længde samt tømrerblyant og elektrikermejsel.  Tegn et rundt hul i den størrelse du skal bruge og bor huller hele vejen rundt indvendigt for stregen. Efterfølgende fjernes "hullet" med elektrikermejselen. Færdigt arbejde.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kopbor der er link til er beskrevet god til mange metaller, men ikke til mur. Desuden kan den ikek nå igennem mur, og det kan ikke gøres ad 2 gange.

Jeg havde arbejdskolega som "græd" over sådan et hulproblem. Hverken hendes elektriker eller murer ville gå i gang. Det var til noget emhætte hvor motor sidder i muren og godt nok 250 mm og igennem hulmur. 

Kækt sagde jeg "det kan sgu da ikke tage mere end 1 time at lave sådan noget" 

Fra jeg havde afdækket bordplade m.m. og båret værktøj ind, Lille borehammer, 10 mm 300 mm lang bor, stige, flad mejsel og hammer, til hullet stod færdig lige præcis 1 time. 

Så det med at gå rundt om den varme grød og finde alt mulig fancy til 1 sølle hul, glem det. 

Og så alligevel i lærlingetiden sad man da og drømte om laser, vandskærer, atombomber o.lign. hver gang man sad nede i en grøft for at hugge hul igennem en skide beton sokkel med mejsel. Ja det var før vi blev udstyret med noget så moderne som elektrisk boremaskine. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis