Hulsav/bor til mursten

Hej med jer

Jeg skal bore ud til nogle stikdåser i nogle murstensvægge, og tænkte det burde kunne gøres lettere, end med et almindeligt murbor(Og en masse huller med dette).

Findes der kopbor/hulsave Der kan bruges i mursten? Og er de til at betale? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, de findes endda i forskellige prisklasser, her er et bud:

Murbor


fase

Det der er problemet er at der ikke skal bores helt igennem, så det er næsten umulig at mure dåsen ind. Imod hulmur forsvinder mørtel bagud, og i skillerum ligger det inde i næste værelse. Så jeg kender ikke nogen smutveje ud over de nedenfor nævnte. Jeg borer kun for med murbor hvis det er facade sten hvor kanten skal stå præcis. 

Det allernemmeste er at køre nogle riller med vinkelsliber / rillefræser med 10-15 mm afstand og så knække disse skaller af. Bagefter hugges rent i bunden af hullet med skarp fladmejsel. 

Ellers bores / hugges fuger ud først og fladmejsel angriber stenen ovenfra på ca. 45 grader. Så vil der flække det stykke af der ikke støttes af fugen længere. 

Når hullet er dybt nok kastes en smule mørtel ind i bunden af hullet (gamle tørre sten forvandes) Og dåsen presses ind, og sættes i lod og rette dybde. Der må gerne fyldes op på de sider hvor der ikke senere skal komme rør / kabel fra. Når det er størknet noget helst dagen efter, kan man komme med kabler, og dåsen sidder stadig perfekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hurtige svar🙂


@Fabrin: linket virker ikke. Kan du rette?

@elmand: jeg skal kun bore i massive (indvendige) murstensvægge,  samt massive gasbetonvæggen..  

Kan man ikke styre dybden med en markering på boret?

Da det er i vores stue, ville jeg helst finde den løsning, der sviner mindst muligt🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det der sviner mindst mulig er en skarp fladmejsel. Alle angreb af den skal ske ca. 45 gr. oppefra så stenene ikke slås løse. Eneste undtagelse er markering af siderne u hullet, der kan man få stenen til at tage lidt skade indad, så den vil dele sig der.

2. mindst er med 8.10 mm bor ind for at markere kanter, OG med en støvsuger lige ved boret. 

Det kunne være en af opgaverne til fruen. En anden opgave til hende kunne være at komme med plaster når hammeren rammer ved siden af mejsel og ind på din ene kno, og den tredje hente "sodavand" 

Huller skal være ret præcise, og så bruges 63 mm rammer. Der vil næsten ikke kunne ses en fuge rundt i kanten. 

NB:  Nu ved jeg naturligvis ikke noget om dine bevæggrunde for at flytte ud  i væggen. Jeg har altid syntes at det var mest praktisk at have dem i gerikt. Der kommer ikke så snavsede fingre på væggen. Er det for at der skal skiftes gerikt, så har jeg spurgt sikkerhedsstyrelsen om man så må montere afbr. og stikk i de nye gerikter. Og ja det må man godt hvis det er samme sted. Man må også skifte alle afbr. og stikk. til nye typer hvis det er samme sted. Der må naturligvis i alle tilfælde ikke sættes stikk. med jord hvis der ikke er ført jordledning med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg kan ikke rette linket, men se på Harald Nyborg. Har du overvejet ar bruge dåser til blank mur. De passer til murstenshøjden.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis