Få farven tilbage i taget

Hej LVS

Vi sidder til leje i et godt gammelt hus der har trængt til kærlighed på flere fronter, det har det også fået, og nu er vi gået i gang med at rense taget, det er fyldt med alger og skidt, og vi bruger en højtryksrenser for at få algerne af, hvorefter vi giver det Nilfisk Roof cleaner..

Problemet er, vi kan se at når det tørre, at den flotte røde farve som taget nok har haft engang bliver mere lyst pink når den tørre... hvad kan jeg gøre ? 😳

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Højtryksrenser er den sikreste måde at få et pænt tag på.   Det bliver meget ofte ødelagt så der skal ny på i løbet af kort tid.   

For det første ville jeg give det algefjerner først. Det skal nok have et par gange med 1 måneds mellemrum, så de dør og derved ikke hænger så godt fast. Så kan man måske komme med roof cleaner.

Farven er den blegning der altid er, og det kan kun tagmaling gøre noget ved. 

Men du må jo faktisk overhovedet ikke gøre det uden at opsamle vandet og bortskaffe det på lovlig vis. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tror ikke du kan gøre så meget ved farven, udover at male taget.

Du må ikke bruge højtryksrenseren, hvis taget indeholder asbest.

Roof cleaneren må du gerne bruge, sprøjt algemiddelet på, og lad det virke i nogle uger.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
je_ns skrev den 02-08-2018 10:48:48

Tror ikke du kan gøre så meget ved farven, udover at male taget.

Du må ikke bruge højtryksrenseren, hvis taget indeholder asbest.

Roof cleaneren må du gerne bruge, sprøjt algemiddelet på, og lad det virke i nogle uger.

 Hvorfor må der ikke bruges højtryksrenser hvis det indeholder asbest, chancen for at det gør er nok høj 

Det er helt sikker at det indeholdes asbest med den alder. Der er lovgivning omkring højtryksrensning af tage. Jeg kender ikke specifik alle grunde, men asbest kan give lungeskader på længere sigt også ved kortvarig påvirkning. Og alt den vandtåge der er i luften indeholder asbest. 

Desuden er vandtrykket alt for højt til at tagplader kan holde til det. Jeg kender flere eksempler hvor folk har brugt højtryksrenser og 1-3 år efter regner det ind. " Vi troede ikke det gjorde noget"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-08-2018 11:02:17

Det er helt sikker at det indeholdes asbest med den alder. Der er lovgivning omkring højtryksrensning af tage. Jeg kender ikke specifik alle grunde, men asbest kan give lungeskader på længere sigt også ved kortvarig påvirkning. Og alt den vandtåge der er i luften indeholder asbest. 

Desuden er vandtrykket alt for højt til at tagplader kan holde til det. Jeg kender flere eksempler hvor folk har brugt højtryksrenser og 1-3 år efter regner det ind. " Vi troede ikke det gjorde noget"

 Hej tak for svar har lige læst om det og må nok stoppe selv om jeg rigtig gerne ville have det ordnet..

Hvilke måder kan jeg rense taget på? Ville et firma være at foretrække her så?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis tagpladerne er med asbest (ca fra før 1985), må de ikke rengøres med højtryksrenser, og der findes eksempler på, at man kommer til at rengøre terræn m.m. (også naboens) hvis der konstateres asbestforurening.

Som skrevet før Først algefjerner f.eks. Eco style Så lad det virke nogle uger, og når det er så meget eventuelt gentage processen.

 Der er masser af firmaer der vil sprøjte sådan et tag for 1000-1500 kr. De har et langt rør og kan gå på jorden og lægge algefjerner ud. 

Her er link til en KRAK søgning. Nogen gør det til 725,00 med moms Scroll lidt ned i den hvide bjælke til højre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan godt få et firma til at rense taget af, de bruge en kasse omkring dysen der sørger for vandet ikke sprøjter, samt de opsamler vandet/filtrerer.

Men det er ikke godt for taget, og jeg vil kun anbefale det, hvis i får det malet bagefter.

Desuden sker det ofte, at sådan en rensning blæser asbestfibre ind på, isoleringen på loftet, så isoleringen bør skiftes.


Vi prøver igen, i morgen --

Det sidste (asbestfibre ind på loftet) kan i jo kigge efter, der hvor i har brugt højtryksrenser. Selv om der skulle ligge lidt grå striber er det jo ikke asbest fibre det hele, så jeg ville ikke være nervøs for det lille hjørne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan børst taget rent med en stiv kost før du behandler med algefjerner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også