Lugt fra gammel, FJERNET olietank?

Hej.

Da vi flyttet ind for tre år siden, fik vi køkkenet renoveret, hvilket betød at gulvet blev fjernet, samt rørene fra en radiator blev blændet af. Da det hele var fjernet og det kun var det bare klaplag tilbage, kunne jeg svagt lugte noget der mindet om olie. Jeg spurgte VVS'eren ind til om det kunne være fra radiatoren, hvilket han afkræftet. Da vi ikke kunne se noget i gulvet ellers, blev det hele lavet færdig og vi har ikke tænkt over det siden.

Da der blev lagt nye vandrør ind til bryggers, der ligger på den anden side af den ene væg for køkkenet, blev der også boret huller i bunden af væggen til disse. Rundt rørene er der fyldt i med isolering, men ikke muret til. 

Ind imellem har der været dårlig lugt i bryggerset, men ikke noget jeg har associeret med olie. Indtil i sommer. Ved ikke om det varmen der gør det, men nu lugter der ind imellem meget kraftigt af et olielignende produkt (kan ikke helt stadfeste hvad). Hvis jeg lægger mig på maven, er lugten kraftigere inde ved huldet til vandrørene (selv om der er dækket til rundt om med isolering).

Da jeg ikke ved hvad andet det skal skyldes, er min umiddelbare forestilling at det kommer fra den olietank, der (ifølge papirer) blev fjernet for, nu 10 år siden. Men da det står den er fjernet, giver det jo ikke helt mening, eller? Kan det virkelig lugte så kraftigt, selv om den er fjernet og så længe efter? Kan lugten komme fra noget andet? Og sidst, men ikke mindst, hvem skal jeg kontakte, for at få det undersøgt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke kontakte kommunen? - der må vel ligge papirer.. og er den ikke fjernet fysisk - så er det vel "bare" at vride armen på sælger?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har papirer på at den er fjernet...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jo - men har du evt tjekket, at den fysisk ER fjernet?

Og er den fjernet - men der har været olieudslip?  - så er det vel stadig tidligere ejer, der hæfter - eller?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ikke for at virke negativ, men hvordan tænker du jeg skal gøre det?

Jo, men hvis jeg skal have nogen til at dække noget, må jeg jo først finde ud om det er den gamle olietank, der er årsagen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

tja.  scanning/jordprøver evt? - find et firma, der kan tjekke...

er problemet stort nok?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Har oliefyret stået stået i bryggers? Så har der måske været en lille utæthed i olieforsyningen så fyringsolie er sivet ned i gulvet.


Søren O
Natur skrev den 01-08-2018 22:21:07

er problemet stort nok?

Ja, det vil jeg mene. P.t. får jeg let hovedpine af at opholde mig i den del af bryggerset for længe (som i flere minutter af gangen). 

Jeg har nu skrevet en mail til det VVS'firmaet, der står at have fjernet tanken, og spurt om de måske kan kaste lys over HVOR den har ligget hen (da det heller ikke er til at finde ud af). Det er selvfølgelig et skud i mørket, men vi får se. Ellers må vi kontakte nogle professionelle...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Søren O skrev den 01-08-2018 22:28:59

Har oliefyret stået stået i bryggers? Så har der måske været en lille utæthed i olieforsyningen så fyringsolie er sivet ned i gulvet.

Ja, oliefyret har sået i bryggerset. Selv om jeg ikke skal sige det 100%, så er jeg rimelig sikker på at det var den samme lugt, der var i køkkenet, da gulvet var fjernet. PS! Køkkenet har ikke været renoveret siden huset blev bygget (på nær for 3 år siden).

Men selvfølgelig. Hvis spild på betongulvet stadig kan sive op 10 år efter, er det vel en mulighed...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det fremgår ikke af din beskrivelse om olietanken har været nedgravet eller stået i bryggerset, indendørstank.

Kommunen har formentlig oplysninger om hvilken form for tank der er fjernet, og hvis det har været en jordtank, hvor den har været placeret. 

Men for mig er det temmelig usandsynligt at VVS'er har gravet en jordtank op!

Hvad siger din BBR meddelelse, vedr. olietank.? Er BBR'en blevet ajourført?

Såfremt der er spildt/lækket fyringsolie f.eks. på betongulvet vil det fremgå tydeligt med ændring i farven på betonen.

Det kan være det gamle kobberrør som ofte er støbt ned i gulvet (og muligvis nu blot er blændet af) hvor der måske stadigvæk står en smule fyringsolie i fra olietanken til oliefyret, som afgiver olielugt.  

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også