Isolering af ventilationsrør

Hej

Er ved at montere nogle ventilationsrør i mit hus og de skal jo isoleres grundigt!

Har anskaffet mig 50mm lamelmåtter fra Rockwool med Alu-folie. Planen er at rørene dækkes med 2x 50mm isolering oppe på det uopvarmet loft. 

Har nu prøvet at skære et stykke ud og montere det på kanalen med alu-tape rundt om, men det er ikke lige så nemt som jeg regnet med.

Længden på isoleringen finder jeg ud fra diameteren på røreret, plus 2x isoleringstykkelse ganget med Pi. Altså L=(D+50+50)xPi. For et 125mm rør for jeg da ca. 70,7cm.

Når jeg så vikler stykket omkring røret virker det meget stort ift. røret. Men tænker at ud fra længden uden på isoleringen som det skåret efter, passer det med at isoleringen ikke trykkes. Hvis der er nogle der har anden erfaring eller input er det meget velkommen.

Det næste og det sværeste er så når bøjningerne skal isoleres. Har kigget alle steder på nettet omkring hvordan man gør det, dog uden held.

Er der nogen herinde der kan komme med en løsning til at skære isolerings stykkerne ud til 90 grader bøjninger? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min erfaring siger også at man ikke kan regne det så præcis ud. Men det gør heller ikke noget at det ligger dobbelt et lille stykke. Ved bøjninger skal du skære nogle lagkage skiver af både over og under bøjning, så du kompenserer for forskellen imellem ydre bue og indre buelængde. Og igen hellere dobbelt lag end ingen lag.

Når så næste lag kommer undgår du at samlinger rammer samme sted. Ligeledes med lagkagestykkerne. 

Det er jo ikke for ingenting at der er et fag der hedder isolatører. De omvikler med karton og sækkelærred, så små huller bliver dækket. Bagefter smøres med tapetklister og eventuel maling. Det er trods alt den stillestående luft der isolerer. 

Jeg har altid brugt tynd ståltråd som købes på en vindsel til at surre det med, inden tape kommer på, ellers er det for løs at arbejde med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Ja det er imponerende hvordan isolatørerne kan få det til at se så nemt ud og afslutte med et flot resultat. Til sammenligning ligner min isolering noget en 2-årige har lavet!

Kan du udspecificere det med lagkagen omkring bøjningerne? Skal det være små lige stykker der skæres  og vikles om røret i forlængelse med det lige stykke?

Kan man ikke "bare" skære isoleringen som en udfoldning?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Stykket der skal / kan være omme "på nakken" kan være glat og hel i 8-10 cm bredde, Så begynder du omvikling midt på bøjning, Det går jo med den første bevikling men så vil det jo folde sig når det skal bukkes rundt. En stor del af disse "udadgående" folder er jo i overskud og klippes væk. Ved begge ender, ude på det lige stykke gør det ikke noget at det afsluttes ude af vinkel i 1. omgang. Det tilpasses enten efter at du har bundet det hele fast eller også i det lige stykke der tilsluttes.

Og så i øvrigt held og lykke med at temperatur falder nogle grader.

jeg ville bruge det første stykke som er lidt for stor til at tilpasse et stykke som du kan bruge til at få det præcise mål med. 

90grader ville jeg lave som på billede 2. Spidsen på de 45grader skal med indtil røret.

(billede 1 bliver slut resultatet når den foldes rundt) 

du laver den bare i fri hånd og finjustere på røret (evt som en ca, skablon til den næste).  Du starter med alle bøjninger og så laver du de lige stykker og det samme gælder næste lag forskundt. 

Annonce

En 90o ventilationsbøjning  har immervæk en bøjningsradius, så skal isoleringen skæres efter udfoldning, skal der nok laves mindst 3 samlinger (i selve bøjningen), dvs. 3 x 30i "udfoldningen". Ja, det var tider dengang vi lærte at lave en sådan udfoldning.

Søren O

Det glemte jeg så lige. 

Når nu du har fået lavet et stykke til en bøjning som passer næsten på oversiden (den mest synlige.) Så mærker du op med tusch på den, midterpunktet på nakken af røret, de stykker som ønskes at skæres yderligere væk, eventuelt skrive + xx mm der hvor der mangler noget. Denne kan så bruges  til at lave karton skabelon for de næste. Altså så den skæres fra midteropmærkning og spejlvendt til begge sider. 

Så er det jo heller i sværere, tænk bare på de damer der kan så en jakke eller et par bukser der passer omkring netop  netop min kropsfacon.   

Denne her kan måske give en ide:

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også