Sokkel til flagstang

Jeg skal have skiftet soklen til min flagstang (9 m) og har derfor gravet den gamle egetræsmodel op. Den kunne måske godt have holdt et par sæsoner mere, men var ved at være lidt rådden. Derfor vil jeg gerne have en ny i beton - det rådner vel ikke... Det siger næsten sig selv at jeg vil bruge den gamle flagstang, som er velholdt og i tip-top stand. Jeg har set mig om, hos diverse byggemarkeder. Der er et meget begrænset udvalg på lager, men det største problem er afstanden mellem hullerne til montering af flagstangen. De 75 cm der er mellem hullerne i den gamle flagstang har vist sig IKKE at være et standardmål (aarrgh, jeg havde ikke regnet med at det skulle være SÅ bøvlet) ...så opstod ideen: man kunne vel selv støbe sådan en sokkel. I en aflang trækasse med de samme mål som den gamle sokkel, lidt rio-net som armering og et par stykker rør til at lave hullerne med i den rette afstand. Men derefter opstod så en række andre spørgsmål: - Blandingsforhold? (cement, støbemix, småsten) - Hvordan sikrer jeg mig at jeg kan få rørene til hullerne ud igen? - Hvor længe skal det hele hærde? - Er der noget jeg har overset og bør vide? Tips og tricks modtages gerne Mvh Kristian K

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er hulafstanden på den gamle stang ?

Måske du kunne nøjes med at bore et ekstra hul i flagstangen, bare det "gamle" ubrugte hul sidder imellem monteringsboltene.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja og i hullerne kan du indlime et par dyvler, som du derefter maler med hvid maling. Så kan det holde stangens levetid ud. 

En flagstang i glasfiber koster mindre end en i træ nu om dage og er stort set vedligeholdelsesfri. Et par gange om året ser du normalt flagstænger og tilbehør er på tilbud.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
.. "Kristian-K sagen" er gonnok lidt gammel - men jeg har et tillægsspørgsmål:  VED NOGEN, om der ikke er en idé med de dér standard-hulafstande, her på vores nyerhvervede matrikel ved Storebælt (Sjælland) vil vi nemlig MEGET GERNE gen-oprejse en nedlagt glasfiber-flagstang! Den er 12 meter - og har monterings-hullerne med afstand 110 cm (hvilket måske osse er en standard?)
Også vi mangler nemlig en Flagstangs-SOKKEL - de, der vises i f.x DBA i granit er naturligvis TUNGE - og sælgerfolk gider ofte IKKE selv hive dem op af jorden (forståeligt nok) - men de fleste har kun sokler til lavere 6-8-10 meters stænger.
Så jeg påtænker evt også at støbe selv, om man kan ..  Nogen opskrifter?  Links til fremgangsmåder?

FalkeMand
Jeg var lige ude at måle på min mini stang ( 8 m.) der har beton sokkel målene 15 x 15 cm og 55 cm imellem huller.
I mine unge år var jeg lidt luft lednings elektriker, og der skulle træmaster graves 20 % ned i forhold til længde.
Altså en 12 m mast 2,40 m i jorden. Men hvis din sokkel har lidt større dimensioner nede i jorden så behøver du ikke at komme så dybt ned.
Du kan naturligvis støbe en selv ved at lave en støbeform, lægge armerings jern i, 2 rør på tværs, og så ellers vibrere beton godt.

Støbeform. Her kan du skrue 3 strimler støbeplade sammen så dimension bliver for eksempel 15 x 15 cm indvendig og i fuld pladelængde 240 cm. De danner så et "trug" der ligger ned som du kan hælde beton i. Den ene ende kan lukkes skrå så vandet løber af, når den er rejst ( rigtig retning i forhold til skruer ). Husk at have nogle små stykker på tværs for oven, til at holde formen sammen med. Det er mest praktisk at lægge formen på et par bukke.
Så borer du 2 huller vinkelret igennem formen med f.eks.16 mm bor, afstand på de 110 cm. og stikker senere et stykke glat elektriker rør igennem begge steder. Der fyldes ca. 3 cm beton i bunden før de 2 første 8 mm armerings jern lægges i med 3 cm ud til sider. Nå kommer plastrørene i huller og der lægges igen beton i når der mangler ca. 3 cm kommer der igen 2 stk 8 mm armerings jern i. Formen fyldes op og du forsøger at vibrere den. Det kan gøres ved at bore op imod bunden med et stort murerbor i en borehammer. Så kan du se at beton synker sammen ( luften presses ud )
Når det er ok pudser du overfladen, og flytter eventuelt dine små tvær stykker 1 ad gangen, så du kan få pudset det færdig.
Nu skal det hærde i mindst 14 dage, men du kan godt tage formen af efter 2 dage.
Nu er din sokkel jo kun 240 cm lang ( og vejer ca, 100 kg. ) Men du skal jo bruge omkring 140 cm over jorden så det kan ikke holde din flagstang i jorden. Du kan så graver et hul sådan ca. 40 x 40 cm og 150 cm dyb. Her stiller du din flagstang sokkel ned i med den sidste meter. Den kan holdes med et par brædder på tværs hold sammen med gode skruetvinger. Det hviler så på noget fast uden for hullet. Toppen styres med 2 skråstivere vinkelret på hinanden. Det skal kunne holde sig selv i lod i et par dage. Hullet fyldes næsten helt op med beton, og da du ikke kan vibrere er det ok at stampe ned i betonen med f.eks. en lægte. Det skal helst gøres efterhånden som du fylder op.
Beton blanding kan være støbemix og cement i rumfangs forhold 3,5 : 1 i formen og 6 : 1 i jorden. Du skal kun lige have vand nok i til det kan blandes ordentlig.
Held med projekt





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak EV Elmand.
Det var en ordentlig smøre :-) og det lyder som om Du har sat Dig helt godt ind i det, enten ved selv at have prøvet sokkelbyg før - eller har haft en "opskrift" liggende ? Jeg kan se, at det jo bliver noget af et projekt - og der vil gå noget tid inden jeg får kastet mig ind i det. Så jeg har dog et par Q's til Dig om forståelse, mål o.s.v. .. er Du evt. til at nå på en priv-mail / tlf på et tidspkt?

VH FalkeMand 

ev elmand skrev den 26-03-2020 21:24:50

Jeg var lige ude at måle på min mini stang ( 8 m.) der har beton sokkel målene 15 x 15 cm og 55 cm imellem huller.
I mine unge år var jeg lidt luft lednings elektriker, og der skulle træmaster graves 20 % ned i forhold til længde.
Altså en 12 m mast 2,40 m i jorden. Men hvis din sokkel har lidt større dimensioner nede i jorden så behøver du ikke at komme så dybt ned.
Du kan naturligvis støbe en selv ved at lave en støbeform, lægge armerings jern i, 2 rør på tværs, og så ellers vibrere beton godt.

Støbeform. Her kan du skrue 3 strimler støbeplade sammen så dimension bliver for eksempel 15 x 15 cm indvendig og i fuld pladelængde 240 cm. De danner så et "trug" der ligger ned som du kan hælde beton i. Den ene ende kan lukkes skrå så vandet løber af, når den er rejst ( rigtig retning i forhold til skruer ). Husk at have nogle små stykker på tværs for oven, til at holde formen sammen med. Det er mest praktisk at lægge formen på et par bukke.
Så borer du 2 huller vinkelret igennem formen med f.eks.16 mm bor, afstand på de 110 cm. og stikker senere et stykke glat elektriker rør igennem begge steder. Der fyldes ca. 3 cm beton i bunden før de 2 første 8 mm armerings jern lægges i med 3 cm ud til sider. Nå kommer plastrørene i huller og der lægges igen beton i når der mangler ca. 3 cm kommer der igen 2 stk 8 mm armerings jern i. Formen fyldes op og du forsøger at vibrere den. Det kan gøres ved at bore op imod bunden med et stort murerbor i en borehammer. Så kan du se at beton synker sammen ( luften presses ud )
Når det er ok pudser du overfladen, og flytter eventuelt dine små tvær stykker 1 ad gangen, så du kan få pudset det færdig.
Nu skal det hærde i mindst 14 dage, men du kan godt tage formen af efter 2 dage.
Nu er din sokkel jo kun 240 cm lang ( og vejer ca, 100 kg. ) Men du skal jo bruge omkring 140 cm over jorden så det kan ikke holde din flagstang i jorden. Du kan så graver et hul sådan ca. 40 x 40 cm og 150 cm dyb. Her stiller du din flagstang sokkel ned i med den sidste meter. Den kan holdes med et par brædder på tværs hold sammen med gode skruetvinger. Det hviler så på noget fast uden for hullet. Toppen styres med 2 skråstivere vinkelret på hinanden. Det skal kunne holde sig selv i lod i et par dage. Hullet fyldes næsten helt op med beton, og da du ikke kan vibrere er det ok at stampe ned i betonen med f.eks. en lægte. Det skal helst gøres efterhånden som du fylder op.
Beton blanding kan være støbemix og cement i rumfangs forhold 3,5 : 1 i formen og 6 : 1 i jorden. Du skal kun lige have vand nok i til det kan blandes ordentlig.
Held med projekt

 


FalkeMand
Min 12m flagstang med egetræssokkel og træstang er sat op efter fabrikantens vejledning. Jeg ikke huske den eksakte huldybde, men det har højst været 1,2 m. Soklen er sat i hullet og der er banket stabilgrus ned omkring - dvs. ingen beton. Stangen står stadig perfekt nu på 6. år.
Du kan nøjes med at læse 2. afsnit der står det kortfattet. Jeg har ikke prøvet det, så min opskrift er nok med livrem og seler Men ellers er det en sammenskrivning af erfaring med støbning af sokkel og elementer. Den 8 m stang jeg har er skruet på en standard sokkel, og den står skrå fordi det har givet sig i jorden.
Så dybde du skal ned kan sikkert også være mindre end 1,5 m det kommer jo meget an på jordbunds forhold.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også