Byg isoleret rum i stor stålhal

Hvis jeg vil lave et isoleret rum i en ældre stålhal, hvordan gør jeg det så bedst og billigst?

Sagen er den, at vi skal have lavet et rum på små 100 kvm. i en større hal, rummet skal have en lofthøjde på ca. 3 meter, og skal i vinterhalvåret opvarmes med en luft til luft pumpe. Rummet må gerne fremstå råt på indersiden, men jeg er meget i tvivl om materialevalg.

Hvis jeg bygger murene af gasbeton, hvordan så med dampspærre og isolering?

Alternativt skulle det være gips vægge, men er det en god idé i en gammel stålhal, eller vil det suge fugt?


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan da bare mure det op. Dampspærre skal bare i loftet og fuges mod væggen


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lav det i træ. Taglægter , 70 mm iso, dampspærre og x- finer eller osb som vægge. Reglar eller spærtræ til tag fx 45 *145 og evt også x-finer eller osb. Troldtekt er også en mulighed. Murerfolie under bundremmen, lad pladerne stumpe 1 cm i bunden og læg en fuge for at undgå fugt. Ventilation ville nok være en god ide

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu skal de 100 kvm vel ikke ligge ude midt i hallen. Er det i en ende eller ved en side så har du vel allerede 2-3 sider. De er nok lettere at isolere og lave med træforskalling og plader.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for buddene alle 3, Ev elmand, du har ret, den kommer ned i det kommer ned i den ene ende, hvor meget luft vil I mene der skal være mellem solering og den ydre metalvæg? her tænker jeg på kondens fra metalpladerne.


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.

Luftadgang fra bunden og ud i toppen dækket af net. Måske er der profil i metalplader der kan give luftadgang. Ellers bruger man normalt 25 mm klemlister oven på vindpap. Men ved stålplader kan jeg ikke se fidusen ( når de er sat op) med vindpap. Så hvis du er sikker på 25-30 mm bibeholdes er det ok. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Perfekt, tak Erik!


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.

Hvis du ikke lukker væggene af bliver det slaraffenland for mus og andre skadedyr. 

Isoleringsværdien bliver også ringere, hvis der ikke kommer vindspærre på, alt afhængig af udluftningen i laden

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvordan ville du lukke af Maf? Altså stålpladerne er tætte, men der kan selvfølgelig sættes hønsenet i top og bund?


Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.

Det afhænger af stålhallens opbygning

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det skal være finere masker end hønsenet. Der findes fygenet og lignende men du må finde noget der passer. 

Og slaraffenland indebærer at der er noget at spise. Hvis ikke har det ingen interesse for mus.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis