Tilslutte lampe - men med tre ledninger i dåsen??

Jeg har købt en lampe, og da jeg vil til at sætte den op, ser jeg, at der i dåsen er tre ledninger fra lampen. Det har jeg ikke lige set før, men de lamper jeg før har sat op, har der også været ledning i, altså fra lampen og hen til udtaget i loftet :-)

Men altså.... plejer der ikke kun at være to? Hvad skal jeg med den tredje? Det hjælper vel heller ikke at købe ledning med tre i, for der er stadig kun plads til to i loftsudtaget? (Nej, jeg er ikke særlig god til strøm ;-) )

Billeder vedhæftes, også af kassen med foto af lampen, sådan for helhedens og (måske?) forståelighedens skyld :-p :-D

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at kikke på denne side: http://www.elviden.dk/guide-i-montering-og-opsaeligtning-af-lampe-i-lampested-eller-lampeudtag.html

Husk at afbryde strømmen inden du roder med det


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Den ledning du mangler i dit loftudtag er den gul/grønne. Det er til en jordforbindelse. Jeg kender ikke reglerne om jordledning i armaturer, men opsætter du ikke lampen i et vådrum, ville jeg ikke være betænkelig ved at undvære jordforbindelsen. Du kobler den  blå og den brune ledning i din lampe til dine 2 ledninger i loftudtaget.


Søren O

Er dit lampeudtag gammelt, siden du ikke mener at der er tilslutning til jord i det?


Elektronikteknikeren

hvis installationen i huset er fra før 1976, er der ikke "jord" i installationerne, undtaget til komfur, opvasker og vaskemaskine. Kør bare på med de to ledninger!

Go fornøjelse!


 

Årh, I er nogle svesker er I - tak! :-) Jeg ignorerer gul og kører videre med de to andre.

Og jeg har vist aldrig boet i et hus med elinstallatiner fra efter 1975 :-D Måske lige bortset fra mit barndomshjem, men der var det min far, der skiftede lamperne ;-)

mvh. tina

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis