Gulvvarme

Hej 

Jeg er blevet anbefalet at lave styringen på mit gulvvarme lidt anderledes.

Planen er at montere telestater/motorventiler som styres af en føler på returvandet, og ikke bruge rumføler.

Og derved have en mere jævn gulvtemperatur, som ikke påvirkes af f.eks et åbent vindue.

Det bliver et luft/vand varmepumpe anlæg

Hvad tænker i både for og imod 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så kan du lige så godt montere "gammeldags" returtermostatventiler, og spare en masse penge på moderne elektronik.


Søren O

Da resten af huset bliver med smart el-styring tænker jeg at så meget som muligt skal styres af denne.

Ville det være smartere at gøre det på en anden måde 

Man kan også købe "normale" trådløse termostater der både måler på rumtemperatur og måler på gulvtemperatur. De har en infrarød (eller hvad det nu er ) øje der vender ned imod gulvet. Det er meget brugt på badeværelser hvor man gerne vil have en smule varme i gulvet uanset luft temperatur. 

Et åbent stående vindue vil på kort sigt ikke nå at få indflydelse på gulvtemperatur, Men f.eks. længere tids solindfald eller mange gæster skulle jo gerne give lidt besparelse. 

Det der betyder noget med hensyn til konstant gulvtemperatur er ellers at holde vandets temperatur lavt nok i blandesløjfen. Hvis det kun lige er nok til at opvarme rummet så har du konstant noget varme på gulvet. Denne termostat er normalt standard i gulvvarme installationer, men den skal styres manuelt. Så kunne du lave den så den styres af udetemperaturen, så ville det være godt. Der skal på en måde laves en varmekurve så du kan flytte hvor høj temperaturen skal være i forhold til udetemperatur med et maks på f.eks. 32 grader for dine trægulves skyld. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, 

Jeg har lavet et setup, som kan minde om det du vil lave.

For det første så skal du kunne overstyre din varmepumpe - mange har KNX eller modbus. 

Problemet er at varmepumpen aktivers af to eller tre parametre. Jeg vil kort prøve at skitsere de problemer du kan løbe ind i - ud fra de erfaringer jeg gjort mig.

- udetemperatur 

- returtemperatur

- rumtemperatur 

Alle tre kan give problemer, hvis du har telestater på. Den første giver ikke anledning til problemer

Returtemperaturen derimod kan volde problemer! Hvis du har 9 kredse, hvor telestanterne er lukkede og der er een, som er åben vil din returtemperatur falde og varmepumpen starte. Det vil tage få sekunder at opfylde varmebehovet - hvilket giver korte cykli og dårlig økonomi.

Rumtemperaturen. De fleste varmepumper har mulighed for at tilslutte en rumtemperaturføler - problemet her at denne ikke kan måle temperaturen i alle rum. Hvilket kan give samme problem som med returtemperaturen.


Telestater og varmepumpe er som udgangspunkt en dårlig kombination. 

Mit setup er (forsimplet) varmepumpe samt gulvvarmestyring med telestater. Jeg har overstyret både varmepumpe samt gulvvarmestyring (Wavin ach9000 - har også modbus) med plc’er. Så alle mine rumfølere giver mig en specifik- samt gennemsnitstemeperatur i rummene/huset. Dette giver mig i kombination med returtemperaturen en indikator for om der er samt, hvor der er varme varmebehov. Hvis det kun er i et rum, så starter varmepumpen ikke  - grundet den korte cyklustid. 

Men det kræver, at du gider og bruge noget tid på det at få det til at virke.


/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis