Sejljollen til meget lavt (tide-) vand

Hej,

Jeg har et sommerhus ved Avnø Fjord, hvor vandet nærmest kan forsvinde helt et par gange dagligt.
Vi vil rigtigt gerne prøve at finde en egnet lille sejljolle. Først kiggede jeg efter en Rügen, da denne ikke stikker dybt og har "sving-sværd" og "-ror" så man ikke knalder så hårdt mod sten på bunden.
Men sådan en båd kommer jo til at ligge i dagevis med mågekonferencer og medfølgende "afkast" så den bliver meget rengøringskrævende.

MEN:

Hvad nu hvis man kan finde en sejljolle, der har samme features men er lavet er aluminium? Det skulle jo være let og samtidig vedligeholdelsesfri, ikke(?)

Hvis den fandtes, kunne jeg (plus en ekstra person) ligrem bære den ind i haven og vende den om. Defor vil jeg spørge forummet:

Kender nogen til en lille, let, synkefri sejljolle med svingkøl/-sværd, evt. lavet i aluminium?

Tusind tak på forhånd for evt. svar :-D

Rigtig god dag
/Folke

PS: Befinder mig på Vordingborgkanten og i København hhv.



- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo snart længe siden du spurgte - så måske har du fundet ud af noget?

Ellers: Køb en glasfiber jolle af en enkel type, med sving-sværd.
Køb en jollevogn til den også - så triller du den ind i haven.

Du finder ikke en aluminiumsjolle som er let alligevel - det tror jeg ikke findes.

Langt de fleste joller er glasfiber - det handler om at finde en som passer til dit behov.
Rügen, triss, Nordborg og lignende kan du bruge. Wayfarer er en super god jolle også, men de er noget dyrere. Det er den bedste jolle til familiebrug - vi har haft sådan en i mange år, og den sejler meget godt og sikkert. Så sikkert som du kan sejle med en jolle altså :-)


To ulykker kommer sjældent alene.

Hej Ellida,

Det endte (eller rettere: begyndte :-) ) med en Triss Giggen fra '71. Relativt slidt jolle men med rig, sejl, ror, anker og jollevogn bragt til sommerhset og sat i vandet ved Vordingborg fra Ballerup - til 7.000,-
Vi er meget glade for den og det næste "projekt" bliver at hjemmesy en kaleche der holder regn og (ISÆR!) mågeklatter ude samt at lukke hullerne ind til inderskroget med nogenlunde vandtætte luger. Jeg har nemlig ladet mig fortælle, at hvis den blive bordfyldt, så kan man altså ikke øse den imens man er ombord... den ligger simpelthen for lavt når inderskrogt er fyldt med vand. Så der er altså flere grader af begrebet "synkefri" :-)

Overvejede i lang tid Wayfarer som den noget dyrere luksusløsning men måske, den alligevel kræver noget mere "aktivitet" og årvågenhed under sejlads, da jeg tror den har noget mere sejlareal end Trissens samlede 10 kvm ;-) Men det kan jo være at den er eneusværere at vælte end Trissen, men jeg tvivler næsten.

Tusind tak for råd og vejledning! Og hvis nogen har et bud på en god lugeløsning, er jeg lutter taknemmelige ører.

DBH

Folke


- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...

Nu ved jeg ikke hvilke form for "huller" du vil sætte luger i.

Men der findes et "utal" af inspektions luger som er vandtætte, og endda til overkommelige priser.  https://afi.dk/202-luger



Vi prøver igen, i morgen --

Tak! Det var da et fint site til den slags :-)

Der er vist mere luger formet i et rektangel - a la:


Hullerne i båden ser således ud:

Men det lidt tricky er, at den tofte/bænk eller hvad de der kaldes, som man sidder på, buer let i det lodrette plan - hvlket jeg ikke tror præfebrikerede luger gør... :-o

Tak for hjælp! :-D 

DBH

Folke


- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...

Jeg kunne selvfølgelig også bare blæse enorme mængder skum ind, men så mister man jo stuvepladsen... :-/



- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...
Annonce

https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2100


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Lad for guds skyld (og specielt for din egen) være med at blæse skum ind.

PU skum er noget skidt at have i en båd, fordi det kan optage meget vand og er ubehageligt når det nulres i stykker.

HVIS du vil have skum, så køb nogen plader 10 cm tyk flamingo, og sav dem til, sådan at du kan kile nogen plader ind et par steder i hver side. Flamingo suger IKKE vand.
Laver du det som nogen min dre plader som du kan manøvrere ind i rummene, kan de kiles fast + du KAN lirke dem ud igen, hvis nødvendigt.

Alt ialt behøver du ikke mere opdrift end båden vejer + noget mere.
Der er ingen grund til at fylde alle hulrum op med skum. så meget behøves ikke.

ELLER læg nogen luftsække ind, som du puster op derinde. Det bruger ,man også på joller.

Lad være med at lave dyre komplicerede luger - bare pak dine ting i vandtætte poser som man bruger til kanoture - de vil også virke som opdrift hvis du bordfylder.

Husk også, at hvis al opdrift er helt ude i siden, så vil den lægge sig højt på siden + derefter være tilbøjelig til at masten dykker.

Det vil være bedre med opdrift midt i båden henne foran for eksempel + noget midt i båden i agterrummet. Så vil den ligge med midten af båden i vandoverfladen, og masten vil IKKE være tilbøjelig til at dykke ned. Der er også noget skidt, hvis masten dykker, og evt sætter sig i bunden.

Hvis du skal på tur og rulle den op på en strand, kan du have luftpølser med også - hvis de er bundet i båden giver de også opdrift.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hvordan går det med jollen?

To ulykker kommer sjældent alene.
Nå så  først bagefter det måske ikke var mig der var postet til, så se bort fra understående, ikke muligt at slette helt.

Tak for gode råd Elida.

Mange år siden jeg solgte den, vist 20+

Kunne ikke magte den alene, efter operation for discus prolaps Op.

Så jollen lå herhjemme på græsplænen i en årrække, godt klodset op så fugten ikke blev et problem.

Jeg brugte noget skum jeg købte ved en onkel som var isolatør, 2 stk. 2½ L dunke, som blev blandet sammen og hældt i agter-toften og de to kamre foran ved sænkekølkassen, fugt tror jeg nu ikke var et problem, ved det selvsagt ikke, men lakerede det flere gange med 2 komp. lak (Hempel så vidt jeg husker) så tror også det var lukket helt inde, limet med Polyure than lim, et godt lag inden dørk
pladen blev skruet på.

Jeg ved det var velment du skrev til mig, er slet ikke i tvivl om dette.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej
Jeg har ikke (endnu) rykket på det med luger og opdriften. Jeg har efter de mange gode råd erkendt, at ... ja, det skal være en enkel løsning, som Ellida skriver. Måske Flamingo for og agter, men ikke for meget. Og så vandtætte sække og måske luftpølser i siderne.Foråret nærmer sig og en overhaling

Tak for alle de mange godt og fornuftige kommentarer

/folke


- det skulle jeg allllldrig have fortrudt...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis