Fugtig luft i kælderrum med fjernvarmeanlæg

Hej,

Vi har en generelt en fin og tør kælder der er opvarmet året rundt, men i lige præcis dét rum, hvor vores fjernvarmeanlæg er placeret, er luften altid temmelig varm og meget fugtig. Kan det have noget med fjernvarmeanlægget at gøre? Dårlig isolering af anlæg, rør eller lignende? Rummet står pt. tomt, da jeg ikke tør opbevare noget derinde.

Kunne godt tænke mig at høre, om andre har oplevet samme, og evt. har en løsning på problemet. 

Hej, Vi har en generelt en fin og tør kælder der... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Plastbajen ser mistækelig ud, ja. Den er dog lidt tilfældigt placeret af min svigermor, da vi en dag havde en klat vand på gulvet, som dog viste sig at være fra røret uden afslutning ude til højre, som vist er en form for ventil.. Det er dog længe siden, at der sidst er kommet noget ud af røret. På røret over baljen er der blot lidt kondens - ikke noget der som sådan kan opsamles.

Jeg tænker at I har ret.. En beton tagnedløbsbrønd fra 61, kunne måske godt være synderen .. Og ja, der er faktisk hele to tagnedløbsbrønde til højre for vinduet - prøver at tage et billede i eftermiddag ude fra.

Resten af kælderen er fin og tør ja - og med en helt anden luft.. Selv det rum der er lige ved siden af (til venstre), har absolut ingen tegn på problemer.

hvis det er brønden, er forsikringen på spil!

Ja ikke at forglemme forsikring, hvis du har forsikret skjult rørskade med stikledning. Nå ja kan brønden også være forsikret, hvad det angår er jeg uvidende, pga. selvforsikring.

Du bør også kontrollerer din stikledning, ved simpel opgravning, udvendig, op af kældermuren, ned til stikledningen. Jeg vil grave et hul på ca. 30x30 cm, ved hjælp af spade/skovl, samt en kloakrenser. Med kloakrenser burde du kunne komme ned til stikledningen. Såfremt der kommer blankt/rent vand omkring stikledningen, må det formodes at den er utæt.

Det kan både være stikledning og tagbrønde, med tilhørende rør, som er utæt.

Hvor meget regnvand har i fået, i de sidste par måneder?

Vi har fået meget lidt regn, så synes ikke helt, at der er en direkte kobling til fugtniveauet.

Der er vist ikke andet at gøre, end at jeg må igang med spaden..    Har vedhæftet et par billeder - ved ikke om der kan siges mere ud fra dem?

Og mange tak for de mange gode input   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis