stikkontakter


Har lige et spørgsmål: Lovligt eller ikke lovligt?

1 er det lovligt at have samlemuffer inde bag stikkontakten, hvis der i stikkontakten ankommer 3 blå ledninger og hvor det er en umulighed at få 3 ledninger til at sidde i stikkontakten pga tykkelsen. (billede 1) Såfremt det ikke er lovligt kan det vel løses med en dobbelt stikkontakt-altså 2 stikkontakter ved siden af hinanden.    Billede 2 er vel ikke en ulovlighed?  På forhånd tak. 



 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er fuldt lovligt

Det er ikke nødvendigt med tre ledninger i stikkontakten i det nederste billede. Der kommer to brune fra dåsen. Monter en i afbryderen og en i stikkontakten. De to huller i afbryder og stikkontakt forsynes med en stump ledning, så er der forbindelse.

Hvorfor er jordledningen ikke tilsluttet i stikkontakten i det øverste billede? Det ville fjerne en samlemuffe og give lidt mere plads. 


fase

Det er lovligt med en samlemuffe eller flere bag stikkontakt når det sidder i en dåse. Men det kommer ind under det der kaldes dårlig planlægning af installation. Man bør planlægge sin installation så der kun kommer 2 kabler/rør til hver stikkontakt. Oppe ved lampesteder helst maks. 4 men til nød 5 stk. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja dårlig planlægning. det ved jeg godt. men skulle lige have en ekstra stikkontakt på et andet sted. men var lidt usikker på det med samlemufferne. og det på billede 2 med ledning kan jeg godt se, når jeg kigger på det nu. Der kommer nok flere elektrikerspørgsmål fra tømreren. men 1000 tak for svar.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis