Hvor dybt støber man normalt slanger til gulvvarme?

Hej,


Jeg har købt et hus med tilhørende udhus/garage. 


I dette udhus er der forberedt til gulvvarme - dvs, der er støbt slanger i gulvet. 


Jeg vil gerne have et arbejdsbord sat fast til gulvet. Hvor langt ned kan jeg bore, inden jeg skal bekymre mig om at ramme rørene til gulvvarmen? 


Er der en smart måde hvorpå jeg kan sikre mig at jeg ikke rammer dem?



/Jonas


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har endnu til gode at se noget normalt med gulvvarme... og har efterhånden set en del.

Du kan blive nødt til at se om, du kan finde dem med et infrarødt termometer, eller bedre et infrarødt kamera.


fase

Du skal have varme på slangerne for at du kan se dem med infrarødt kamera eller termometer. 


Søren O

Hmm - det lyder til at det kommer til at kræve lidt ekstra, hvis jeg skal være sikker på ikke at ramme dem.


Tak for input til jer alle sammen.


/Jonas

Annonce

Du har ikke andre muligheder for fastgørelse? 

Fx limning eller støbning med lidt fliseklæber? Det vil muligvis ikke være helt så stærkt men der er vel grænser for hvor voldsomme tryk der kommer på bordet fra siden? 


Ask

Hvis gulvet kun er forberedt til gulvvarme og der endnu ikke er varmt vand i rørene, giver infrarød kamera eller termometer formentlig ikke meget udslag...

Man kunne måske slutte rørene midlertidigt til det varme brugsvand, men da de skal holdes varme i nogen tid (måske et døgn) for at det kan måles gennem betonen, bliver det måske lidt dyrt i både vand og varme. Der er jo ingen recirkulation i denne løsning.

Man engang set at man kan få en elkedel til midlertidige varmeinstallationer. Jeg kan dog ikke lige finde et link. Den er sikkert for dyr at købe til engangsbrug, men måske er der en VVS'er som har en, som du kan låne/leje.


Palle Dam

Evt fæstne bordet til væggen, hvis den skal stå af sådan en?

Hej,


Jeg havde ihvertfald ikke nerver til at bore i gulvet... :o) En anden(og bedre??) mulighed kunne måske være at finde nogle store (fortovs)fliser der kan lægges under hvert ben. I disse fliser kan du jo bore en bolt igennem og sikre bordet på den måde. Alternativt kunne disse fliser måske få lidt fliseklæb hvis bordet skal blive stående der for altid :o).

Bordet vil dog blive hævet lidt på denne måde, men står ret stabilt derefter. Hvis bordet samtidig får et beslag ind i væggen går det vist ingen vegne i din tid... 

Hvor tit løfter du i et arbejdsbord? Normalt vil det være tilstrækkelig at lave nogle solide forankringer til væggen.


Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis