Søger input: Støbe fod om træstamme

Hej,

Jeg vil støbe en fod omkring nogle træer med ca ø12 cm birk. Jeg tænker, at jeg benytter en 20 liters sort spand og stolpebeton.

Men hvordan sikrer jeg bedst muligt, at træerne står så rette som muligt?

Jeg benytter en 40x40 flise, som jeg klodser op til den står 100% plant.

Træerne er ikke helt rette, så et vaterpas bliver svært at bruge. Jeg overvejer at montere 2 skruer i toppen af stammerne, som jeg bruger til at fæste en snor.

Så hænger jeg træet op, så den selv finder en tilnærmelsesvis ret vinkel. Foden af træet står i spanden, og så kommer jeg stolpebeton omkring.

Kan man gøre det smartere?

Input modtages med kys-hånd! På forhånd tak.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil. Jeg mener at træer selv har rødder, men du er måske kommet lidt videre.

Men man kan altid bruge en lodsnor. Dvs. man sætter en skrue i et par meter oppe og så hænger en snor i den med noget tungt i bunden. Den vil vise lodret og du kan rette ind efter denne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er det da måden på det. Og dem med lodsnoren er god


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det var også sådan at jeg troede det var 

Så på med lodsnor. Den skal hænge lidt væk fra stammen så den ikke rører ved stammen på vej nedad.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tror du ikke, om en snor monteret i centrum af toppen af træet, vil fungere bedre? 

Så burde stammen jo hænge ret.

En snor ved siden af træet bliver sværere at styre efter, da f.eks stammens bund er ø15 og toppen ø12.

Annonce

Jo måske, men det fortæller jo ikke noget om lodret når den står i spanden med beton. Men begge metoder kan kombineres. 

Altså hænge træet i centrum, sætte spand under med beton, og rette den ind /flytte spanden til den ser ud til at være i lod. 

Den skal principielt ikke være i lod, blot se ud som om.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et træ er ikke helt lige, så hverken lodsnor eller waterpas er velegnet til opgaven.

Her kan Pythagoras komme til hjælp ved at anvende formlen om retvinklede trekanter lidt anderledes:

Brug to lamper som vinkelstilles så skyggerne fra træstamme danner en ret vinkel. Mål vinklen fra skyggerne med "det amerikanske øjemål", så stammen står lige.

P.S. Gør plads i betonen til kiler, da beton og træ sammen altid vil bevirke lidt "luft".

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Præcis, den skal bare se sådan ud  

Skyggeleg virker ret besværligt, når man skal lave 20 træer. 

Jeg sætter skruer i træet, så betonfoden ikke ryger af, når det skal flyttes. 

Køb eller lån en laser

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Og hvad gør lige en laser speciel god til ujævne stammer ? + ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis