Hvad mangler jeg af udstyr til solceller på tagpap?

Hej alle!

Familien og jeg købte et kolonihavehus (50 m2) i foråret, og der fulgte fire solcellepaneler, batterier, controller, inverter samt noget tilbehør med. Intet er opsat, men nu er det på tide, at vi udnytter det :-)

Her er hvad jeg har liggende:

Hvilket udstyr kan I anbefale, at jeg køber til mine solceller? Jeg mangler vel et batterikabinet og noget udstyr til opsætningen af panelerne. Har jeg glemt noget?

Derudover skal jeg have en professionel til at tjekke, om taget kan holde til panelerne. Han skal også montere panelerne på taget, hvis han kan.

Jeg forestiller mig, at vi kun kommer til at benytte huset i weekender (april til oktober). Hvis det er muligt, vil vi som det mindst gerne bruge solcellerne til 3-4 lamper, opladning af telefoner, opladning af bærbar computer og ventilation af muldtoilet (0.06 kWh/dag). Hvis det kan lade sig gøre, vil vi også gerne have mulighed for en mindre køleboks, mikroovn og måske en vandvarmer.

Muldtoilettets el tilslutning: 230V, 2 speed 16.5/11.5W

På forhånd tak! :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke rigtig nogle der tør.    

Hvad panelerne skal monteres på ved jeg ikke. Jeg mener ikke beslagene og skinner er ens til de forskellige fabrikater så der må du nok ud og købe de originale. Panelerne bør monteres sydvendt i en vinkel på ca 35-45 graders hældning.

På ladecontrolleren står der ikke hvad udgangsspænding den giver så det skal du have fundet ud af.

Inverteren skal tilsluttes 24 volt så man må formode ladecontrolleren afgiver samme spænding. Den kan du trække 250 Watt fra kontinuerligt.

Regner du sammen, toilet 16,5W + laptop 19V*5A=95W, Telefon skønnet 5Volt*3Amp=15W og 4 pære af 10W=40W, skulle alt i alt give en spidsbelastning på ca 170 Watt. Så det skulle nok kunne gå forudsat solen/panelerne og batterierne kan følge med.

Din kølebox er det nok vætte med da den nok vil sluge mindst 100W. Men så må du lade være med at computeren så meget.    

Og batterierne kan du ikke forvente du kan koble 2 forskellige i serie af da de ødelægges. Faktisk skal de være fuldstændig ens elektrisk. Det betyder så du "kun" har 24 Volt*95/2=1100 Watt max at kunne gøre godt med i de mørke timer. Grunden til jeg halvere den effekt batterierne reelt kan indeholde, er at man drastisk forkorter livslængden på dem, hvis de bliver dybteafladet om natten. 

Ellers ser det ud som om der er kabel og diverse dele til at montere inverter, controller og batterier. Derved mangler du kabel til montering af solpanelerne samt hvad der skal til for at montere 230 volts siden fra inverter inde i huset, som du nok skal have en elektriker til hvis det skal være helt lovligt. Alt det andet må du faktisk godt forbinde selv da det har under 50 volts udgangsspænding.

Oha, dit tag ser ikke ud til at give den mest ideelle placering af panelerne, da træerne skygger en hel del og det sikkert bliver værre jo længere solen kommer ned på himmelbuen til vinter. 

Puha, gad vide hvad jeg har glemt, du må spørge hvis ............   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter

Jeg siger fantastisk mange gange tak for dit svar!

Beslag til panelerne: Korrekt, disse mangler og jeg vil forsøge at finde de originale. Er det et must, at de i sidste ende skal have en hældning på ca. 35-45 grader? Taget hælder allerede, men kun på 10-20 grader.

Udgangsspænding på ladecontrolleren: Hvordan finder jeg ud af den? Under "Key features" på billedet står der 12/24/36/48V - er dette udgangsspændingen?

Batterierne: Er det rigtigt forstået, at jeg kun skal bruge 2 af de 4 batterier?

Træerne der skygger: Ja, det må jeg se, om jeg kan gøre noget ved. Vi kommer nok ikke rigtig til at bruge kolonihaven til vinter, så den manglende sol til den tid kan vi godt undvære.

/Chaos

Chaos skrev den 31-07-2018 08:06:11

Hej Nitter

Jeg siger fantastisk mange gange tak for dit svar!

Beslag til panelerne: Korrekt, disse mangler og jeg vil forsøge at finde de originale. Er det et must, at de i sidste ende skal have en hældning på ca. 35-45 grader? Taget hælder allerede, men kun på 10-20 grader.

Udgangsspænding på ladecontrolleren: Hvordan finder jeg ud af den? Under "Key features" på billedet står der 12/24/36/48V - er dette udgangsspændingen?

Batterierne: Er det rigtigt forstået, at jeg kun skal bruge 2 af de 4 batterier?

Træerne der skygger: Ja, det må jeg se, om jeg kan gøre noget ved. Vi kommer nok ikke rigtig til at bruge kolonihaven til vinter, så den manglende sol til den tid kan vi godt undvære.

/Chaos

 Ja, jo nærmere vinklen er 90 grader mod solen jo mere vil panelerne yde. Ved nærmere eftertanke er den mest ideelle vinkel måske nærmere 35 grader her hjemme på vores breddegrader.

Så vidt jeg kan se ud af billedet hælder taget helt rigtigt ca 10 grader, men det er væk fra solen, efter flaren i linsen at dømme på billedet. På billedet ligner det middagssolen efter højden at dømme.

Mener det er indgangsspændingen fra panelerne der står listet, jeg kan ikke se udgangsspændingen til batterierne står skrevet nogle steder. Grunden til jeg formoder den er 24 volt skyldes inverteren der skal have 24 volt ind.

Kan du ikke skrive fabrikat og typenummer ned på både ladecontroller og inverter ? Så er det  formodentlig muligt at finde nogle specs og manualer til sagerne. Man kan sagtens gætte men chancen for man gætter galt er betydelig over 50%.

Ja det vil nok forholde sig sådan med batterierne ved brug af den viste inverter.

Tja, det med skyggen har du nok bedst selv styr på.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Inverteren

Jeg kontaktede Studer Innotec, og de siger, at inverteren svarer til deres inverter "C 2600-24".

Controller

Jeg har desværre ikke modelnummeret, og firmaet er ikke vendt tilbage til mig endnu, men jeg tror, at specifikationerne kan findes i ét af disse to dokumenter:

Taget

Det hælder nedad mod syd (ca. 200 grader fra nord). Jeg vil skaffe beslag, der i sidste ende giver panelerne den helt rigtige hældning på ca. 35 grader.

Chaos skrev den 01-08-2018 08:22:28

Inverteren

Jeg kontaktede Studer Innotec, og de siger, at inverteren svarer til deres inverter "C 2600-24".

Controller

Jeg har desværre ikke modelnummeret, og firmaet er ikke vendt tilbage til mig endnu, men jeg tror, at specifikationerne kan findes i ét af disse to dokumenter:

Taget

Det hælder nedad mod syd (ca. 200 grader fra nord). Jeg vil skaffe beslag, der i sidste ende giver panelerne den helt rigtige hældning på ca. 35 grader.

Controlleren er helt klart nummer to du linker til da den er MPPT type, hvad det så end betyder. Om m det er den ene eller den anden kan jeg ikke gennemskue men forskellen ligger i hvor stort et output den kan levere til et 12 Volts batteri (45A eller 60A). Og ja, controlleren kan kun bruges med 12 Volts batterier mens solpanelerne kan være af 12/24/36/48 Volts typen.

Så kommer det næste problem idet din 230 Volts inverter skal fødes med 24 Volt og derfor kan den ikke bruges sammen med controlleren der kun kan køre sammen med en 12 Volts batteribank.

Ok med taget, syntes bare ikke det efter billedet ser ud til at have en sydvendt hældning. Men de 20 grader taget er fra at være stik syd betyder ingenting. Det er så nær ideelt det kan være.

Har du tjekket batterierne duer ved at måle spændingen over dem ?

Hvis de nu står med underspænding, vil det forkorte livslængden betragtelig eller tage livet helt af dem !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Så kommer det næste problem idet din 230 Volts inverter skal fødes med 24 Volt og derfor kan den ikke bruges sammen med controlleren der kun kan køre sammen med en 12 Volts batteribank.

I forhold til ovenstående, anbefaler du så at jeg kigger efter en ny inverter eller en ny controller?

Tak for rådet ift. batterierne - jeg vil nu bestille et måleapparat, så jeg kan få målt spændingen. Kan denne fætter mon klare sagen?

Chaos skrev den 02-08-2018 07:54:36

I forhold til ovenstående, anbefaler du så at jeg kigger efter en ny inverter eller en ny controller?

Tak for rådet ift. batterierne - jeg vil nu bestille et måleapparat, så jeg kan få målt spændingen. Kan denne fætter mon klare sagen?

 Oha, ny inverter contra controller ?  Det vil jeg personligt ikke tage stilling til før alle delene er afprøvet og fundet ok. Det ville være ærgerligt og skulle ud og købe begge dele fordi man skifter en del der er ok ud og står tilbage med "modparten", der er defekt.    

Ja "fætter" er udmærket til prisen, da "han" kan måle både AC og DC spændingerne i anlægget. I tilgift kan "han" også måle DC strøm op til 10 Amp.   :-)


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det ser ud til at begge controlere kan håndtere både 12 og 24 V. så tingene skulle passe sammen.


fase
S. Fabrin skrev den 02-08-2018 13:32:43

Det ser ud til at begge controlere kan håndtere både 12 og 24 V. så tingene skulle passe sammen.

 Ja, det kan være du har ret. Må godt nok erkende jeg ikke har set så nøje på det der står ved stjernen forneden da man højt og tydeligt skriver om ladespændingen ved 12 Volt i dataene. Der står faktisk heller ikke noget om batterispænding 12-48 volt som man normalt ville skrive det i Europa. Det er godt du så det, især for vores forhåbentlig snart oplyste mand.   

Man bør nok sætte sig ned og læse hele manualens 40 sider igennem.     



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis