Høvle massivt bøgeparketgulv i tykkelseshøvl

Hej,


Jeg har fået mulighed for gratis at hente noget massivt 22mm bøgeparket gulv fra en idrætshal. Gulvet vil jeg gerne bruge i vores stue. Jeg ved at bøg jo er ret hårdt at arbejde i, så er det muligt at fjerne lak+optegning fra brædderne med en hobby/semiprof tykkelseshøvl? Efter brædderne er lagt igen er det min plan at fin-slibe og så give lak eller olie?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Høvle dem kan man sagtens, men det kommer selvfølgelig an på hvad du mener med hobby/semiproof.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Hej igen,


Tak for svar.


Jeg havde forestillet mig at det min. skulle være eks. en Dewalt DW733 høvl eller lign. Evt. en ældre og mere robust stationær maskine vil være at foretrække? Har forespurgt på en brugt Kitty/Emco med ekstern motor der kan høvle 200mm i bredden, og brædderne er 130mm brede. Så det passer fint.


Men sælger er usikker på om maskinen, eller rettere knivene, kunne holde til det. Men tænker også at det må være et spørgsmål om hvor "hårdt" man presser maskinen. Og hvis man nu acceptere at det koster måske 2-3 sæt knive, og hellere tager alle brædder én gang for meget end for lidt, kan jeg heller ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.


Men vil meget gerne hører fra nogle der evt. har været igang med samme el. lign projekt..

Da jeg arbejdede i Københhavns Idrætsanlæg reparerede vi ofte gulve i idrætshaller.

Det var selvfølgelig høvling i meget mindre målestok, men både Dewalts og Makitas høvle klarede opgaven fint.  

Ved ikke hvor medtaget dit gulv er, men ofte skal der ikke tages ret meget af. Tag lidt ad gangen, så bliver det pænest.

Et par rullestandere (f.eks.  Harald Nyborg) er også en god idé.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis