Pudse gammelt hus med skalflex?

Hej står med et ældre hus som er malet med plastik/akryl maling. Jeg er gået igang med at skrabe alt maling og løst puds af så der kan blive pudset på ny. Tænker at først reparere jeg de grove stedder hvor der sad løst puds også efterfølgene pudser jeg resten med et tyndt lag, hvordan lyder det? :)

Men er i tvivl om hvilket puds jeg skal vælge?

Skalflex multipuds står der kan hæfte på mindre områder med gammelt maling hvilket vil være perfekt da det nogle stedder sidder rigtig godt fast :)


Skalflex Multi-Rep 2080 ser også godt ud men er ikke sikker på hvordan det vil opføre sig hvis jeg ikke får alt gammelt maling slebet af først? :)


Håber der er en der vil dele ud af sine erfaringer :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan kun sige at vores hus er fra 1920 og mørtlen er så du kan spule den ud med en vandslange.Der var mange rep med rigtig fed cement puds. Som trak underlaget i stykker. Min erfaring med vores gamle hus er, aldrig cementbaserede produkter på de gamle vægge. ren kalkpuds evt med tilslag af hydraulisk kalk. Derefter hvidte med kulekalk. Bliver det gjort rigtigt holder det afktisk rigtig længe.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Lyder spænende vi har samme problem med løs mørtel/puds.

sandblæste du først for at få alt gammel puds og reparationer væk eller hvordan?


Kan du evt anbefale nogle specifikke produkter som weber eller lign?

Hej.

Det er 25 år siden jeg pudsede hele vores hus. Jeg havde på et museum i Sverige fundet en undersøgelse af brugen af kalkpuds særligt i historiske byggerier. Efter gennemlæsning af den og andet materiale nåede jeg frem til at en blanding af sand og kalkdej i vægtprocent 1:3 skulle blive godt. Denne mørtel kan ikke blandes i fritfaldsblander men skal piskes for at få krystalvandet frigivet. Jeg købet også noget jura hydraulisk kalk det var dyrt så jeg brugte det kun i begrænset omfang. Nej jeg kan ikke anbefale nogen produkter, da der for 25år siden ikke var den interesse for historisk rigtig renovering. Men den lokale trælast lavede selv kulekalk og man kunne køre ud og købe en murebalje fuld for en 50er. For nemheds skyld købte jeg standard mørtel i sække som jeg så blandede/ piskede mere kalk i. Denne mørtel er en noget klistret sag og det tog  lidt tid med at få erfaring med det. Særligt med at underlaget sugede meget forskelligt og er mørtlen for våd falder den af igen når du køre den sammen, er den for tør så kan man ikke. En have sprøjte med vand er god at have så kan man lige vande lidt hvis det er for tørt. Yderst pudsede jeg med en finpuds af kalk og kvartssand (sandblæsningssand)  huset fremstod så nærmest lysegråt. Da der var gået et par år og jeg stadig ikke havde fået kalket besluttede vi at lade det stå som det var. Og har siden intet gjort ved de vægge som stadig kan ses. En del af huset er blevet isoleret udvendigt og væggene kan der for ikke ses. mere. 

Nej jeg synes at sandblæsning er alt for brutalt og hvis der er hård cementmøtel så er det murstenen uden om som forsvinder. Jeg bankede let på væggen og fandt stederne hvor det var løst det bankede jeg så ned med en murehammer og en mejsel. Er det store flader hvor det kun er løst nogle få steder er der bedst at mærke området op og så skære en rille rundt for at undgå at nedhakningen forplanter sig til den gode puds.

Nu hvor internettet er kommet kan man finde en masse om emnet. Se feks her  https://www.mur-tag.dk/fileadmin/filer/Artikler/Moertel_historie-og-type.pdf


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Her er lige et par billeder

Væg mod nord.

Dør muret til med lecablokke og pudset med kalkpuds.


Her er finpudsen gået løs på et mindre område. Den tilmurede dør til højre.

Mur mod syd efter 25 år uden vedligehold. Den trænget lidt nu. Den lodrette kant en kanten af et tilmuret vindu.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

For kalkmørtel så tag en snak med kalk.dk eller nordisk NHL (sidste sælges hos stark, men snak direkte med dem for produktrådgivning). Weber har en smule men de mere fokuserede producenter er bedre til den slags 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også