Træ til skifteramme

Hej

Jeg har nogle meget store plakater ca 2m x 1m jeg gerne vil lave rammer til.

Er der nogen der kan hjælpe med hvor jeg kan starte?

Jeg forestiller mig nogle lidt bredere trælister med glas (eller plexiglas?) foran.

Jeg er totalt uviddende på området så al info og vejdledning er meget velkommen.

Har været i listefabrikken for at kigge, men de havde desværre kun et meget begrænset udvalg af rammelister.

-Phillip






5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej pprahl,

Når du gerne vil lave store rammer med glas, så skal du være forberedt på, at udgifterne nok godt kan blive forholdsvis høje. Jeg lurede netop lidt efter et stykke 2x1000x2000 mm. glas, og jeg kunne ikke lige umiddelbart finde et sted, hvor de sælger det. Det er nok muligt at fremskaffe, men det er nok ikke helt billigt. Plexiglas er også en mulighed - dog lidt kedeligt, hvis du spørger mig

For at lave en ramme, der ser pæn ud, skal du først og fremmest have noget træ af den ene eller den anden art, som skal være i de dimensioner, som du ønsker dig. Det kunne fx være 20x55 mm., når nu du ønsker dig nogle kraftige rammer. Træet skal være ret og i vinkel, hvilket vil sige, at du skal finde noget træ, der er rettet af i et byggemarked eller på en trælast. Det kan godt være ret dyrt, hvis det skal være fx egetræ, men det er muligt at finde noget, mener jeg temmelig sikkert.

Det kræver nogle udfræsninger i rammetræet for at der er plads til glasset og de clips, der skal holde glasset på plads. Der skal ligge en plade, bagved plakaten, som clipsene holder fast.

I det store hele er det en stor opgave, hvis ikke du har maskinerne til at rette træet af med - og ikke mindst maskinerne til at fræse spor/noter i træet med. 

Du er velkommen til at sende mig en PB herinde, hvis du ikke selv har mulighed for at høvle og fræse - og ja, hvis ikke du synes din lokale snedker skal lave rammerne til dig?!

Venlig hilsen

Torben

Københavns Listefabrik i Søborg har ubetinget Danmarks største udvalg i alverdens rammelister. 

Plakater stabiliseres bedst med bagside af kraftig monteringskarton - det fås i alle forretninger med grafiske materialer i alle størrelser.

Plexiglas i nævnte størrelser er ikke stabilt til indramning. Brug 3mm glas.

Når rammen er samlet, vendes den og lægges på et plant underlag (gulv er ikke velegnet. Der er for meget støv uanset hvor godt det er støvsuget).

I rammens fals lægges glasset. Derpå plakaten og til sidst monteringskartonnen. Det hele holdes sammen med specialtape til formålet. Tapen dækker både karton og ramme.

Både glarmesteren og leverandærer til grafiske materialer har denne tape, eller kan let skaffe den.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg mener faktisk at HC Profiler(http://www.hcprofiler.dk/), laver nogle smarte rammer...

Men om de er så store.. ??  Jeg har dem kun i A3 

(nej jeg er ikke inde på at reklamere - det er blot nogle pæne rammer, som jeg mener, kommer derfra..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Natur, Rantzau og Torbenj

Tusind tak for svar! - Af en eller anden grund fik jeg ikke besked om det og troede derfor at ingen havde skrevet.

Jeg har været i kbh listefabrik, men den havde kun en enkelt meget lille rammeliste i fyr.

Jeg tænker dog at opgaven alligevel er for stor for mig så prikker lige til Torben

Dbh. Phillip




Giv ikke op så let Phillip.

Medtager du Købehavns Listefabriks væglister udvides sortimentet betydelig. Du kan eventuelt lime flere lister sammen for at få præcis den profil du ønsker.

Sammenlimede lister stabiliserer desuden rammen.  

https://www.kbhlistefabrik.dk/Files/Images/Kbh%20listefabrikken/Katalog/Listekatalog-2018-3-web.pdf

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis