Betongulv eller belægning i garage

Hej

Vi går snart i jorden med et nyt hus med dobbelt garage. Spørgsmålet er nu hvilket gulv der skal være i garagen.

Garagen er 56m2, indbygget i hus med første sal hen over. Garage vægge isoleres som de resterende ydervægge (BR15). 

Det er tanken noget af garagen skal bruges til opbevaring da vi ikke får et loft som vi har idag.

Jeg havde oprindeligt tænkt betongulv med epoxy som jo ses mange steder. Byggefirmaet argumenterer for istedet at fortsætte belægningssten (tænker det bliver minimum 60*30) fra indkørslen ind i hele garagen. Baggrunden for deres anbefaling er høj fugtighed i garager om vinteren / efteråret hvor smelte/regnvandet bliver i garagen og det ikke altid er tilstrækkeligt med affugter ventilation.

Er der nogle der har erfaring med belægningssten i lukket garage?

Kan man stadig isolere gulv?

Mvh

René

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I en lukket isoleret garage lægger man da ikke belægningssten. Det er da godt nok en noget billigere løsning, min dit epoxybehandlede betongulv er langt at foretrække.

Med hensyn til at isolere gulvet har jeg en teori om at det ikke altid er sagen. Jeg mener at isolering er en ulempe hvis garagen står uopvarmet. Det hindrer jordvarmen i at stige op og holde garagen frostfri.

Skulle jeg selv bygge garage ville jeg nok lægge jordvarmeslanger i ca. 1 meters dybde under garagen, fylde jord og sand på, så isolering og betongulv med jordvarmeslanger. Ved så at montere cirkulationspumpe kan jordvarmen gøre det samme som hvis garagegulvet ikke var isoleret, og skulle garagen opvarmes på et senere tidspunkt, så et varmeslangerne allerede lagt.


Søren O

Jeg ville helt bestemt vælge betongulvet, og med samme isolering som i resten af huset, desuden kan du lige så godt få støbt gulvarmeslanger ned også, det koster ikke rigtig noget.

Så har du et rum der er på fuld højde med resten af boligen.....


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Få isoleret og støbt gulvet nu, med varme slanger i, så er der til hvis det ud i fremtiden bliver nødvendigt at inddrage garagen til bolig, så skal der kun etableres en ydervæg i stedet for portene.


 

Tak for input, det besvare dig ikke helt bekymringen vedr fugt når der er større vandmængder på gulv der fordamper i garagen.


Ideen med gulvvarme/jordvarme slange var ikke helt dum...

Omkring fugt så bliver garagen vel tilsluttet det luftskifte system der er til resten af huset? - ellers må der laves noget særskilt udluftning der - men det er klart at foretrække at den er koblet på resten af systemet netop så rummets anvendelse kan ændres bagefter


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg ville nok ikke køre udsugning med genvinding fra garage, det sænker sikkert den gennemsnitlige udsugnings temperatur og dermed indblæsnings temperatur. 

Der i mod er det godt med gulvvarme som ikke behøver at være tændt hele tiden. Men det er skønt at kunne tænde det dagen før der holdes en større fest i garagen. 

Jeg køber ikke rigtig den med at belægnings sten redder ret meget med fugtighed. De suger godt nok vand til sig og noget vil trække ned imellem dem. Men det er jo ikke pist væk af den årsag de tørrer jo op ved at afgive fugten igen. Med fald imod afløb eller imod porten, løber vandet fint ud fra epoxy gulvet. Og skulle bilen  "kælve" noget sne fra skærmene kan det fejes ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Belægningssten er en dårlig løsning

Gulvet skal blot have fald ud mod fri terræn.. (for guds skyld - nævn ikke noget med oliespild - så er fanden løs.. )

Mal så gulvet med en god gulvmaling (ikke den fra BAUHAUS) - så er det nemt at hold rent   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også