Solceller kan det betale sig?

Hej 

Mig og min kæreste går og overvejer om vi skal bygge nyt hus og i den forbindelse melder spørgsmålet sig om det skal være med eller uden solceller

så spørgsmålet er 

1: kan det overhovedet betale sig at investere i solceller?

2: og hvis det kan betale sig, skal det så være med eller unde batterier?


BR

    Manley

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nææ kommer an på jeres strøm forbrug

Solceller i dag, er ikke noget man skal købe for at blive "strøm producent til salg", men kun hvis man har et forbrug der er lig med eller større end hvad du producerer, og at du kan opbevare strømmen til når du bruger den (=+batterier). Den energi du selv bruger af din producerede strøm på solcelle anlægget, er det der skal tilbagebetale det, salget får du intet-minimalt ud af.

Hvis i vælger solcelle anlæg, så skal i overveje en af de løsninger hvor solcellerne er integreret i tagbeklædningen, det kan fås i flere udgaver, både som eternit og mener også som tegl look a like.


 

Hej holger

der er 2 senarier.

1: Huset bliver opvarmet af fjernvarme

2: huset bliver opvarmet af jordvarme eller varmepumpe.

huset vil blive omkring de 175m2 +-10m2

vi bruger et sted imellem 2500-3000 kWh om året


BR
    Manley

Sommer = du laver strøm og får ikke noget for den med den nuværende ordning

Vinter= du bruger strøm på varmepumpen - måske 4-5.000 kwh

Det er svært at opbevare strømmen fra sommeren til vinterens forbrug.

Prøv at spørge et par installatører i dit område om de sælger anlæg overhovedet - jeg tror ikke at det kan betale sig

Hvis du har adgang til fjernvarme. Og ikke bo i et af de dyre fjernvarme net. Så er helt klart det billigste. Så drop solceller og varmevarmepumpe. Der er uendelig levetid på fjernvarme. Varmepumpe og solceller levetid 15-20år= ca. Samme afbetaling periode på de ting. + vedligeholdelse.. så fjernvarme er vejen frem..

Annonce

Hvorfor tænker folk udelukkende strøm, når der tales om solceller?
Jeg ville da hellere lave et vandbåren solvarme panel, da det jo kan bruges både til opvarmning af huset og opvarmning af det varme brugsvand.
Og ved nybygning kan det integreres i taget så det bliver en pæn løsning, i stedet for de "klodser" man ser monteret på huse.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er vel fordi det lissom er blevet sådan at solfanger er til vand og solceller er til  el. Før solcellerne blev almindelige hed det altid solfanger til det varme vand osv.

Så når trådstarter skriver solceller så tænker folk i strøm og når han så oven i købet nævner batterier så er der vel ingen tvivl.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg overvejer ogsaa at faa solceller paa taget -- men.

Almindelige solceller ser ikke ret paene ud.

Paa mit tag har jeg tagpap, den dag det skal udskiftes, saa koster det penge at faa solcellerne taget ned for at laegge nyt tagpap og flere penge for at faa dem op igen.

Jeg ser at det Danske firma Ennogie nu tilbyder solceller som samtidig fungerer som tagbeklaedning, og de ser faktisk paene ud. 

https://ing.dk/artikel/solcelletage-kommer-paa-typehuse-nyt-dansk-samarbejde-211189

Desvaerre saelges de ikke i Canada endnu    maaske skulle jeg starte et firma som importoer

Det er sjovt at alle siger at de producerer mest stroem om sommeren hvor man ikke kan bruge den til opvarmning af huset, hvad med aircondition - det er da noget der vil kunne bruges i aar



Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis