Læhegn - kan ikke grave i jorden

Hejsa

Jeg skal montere et Læhegn af 70x70 stolper med rionet imellem og plante efeu op ad det. Læhegnet skal være L-formet 4x3 meter cirka og 1,5 meter højt. Jeg har i dag lejet benzin-drevet pælebor, men det lykkedes mig kun at lave 3 halve huller af 30-40 cm.

Så jeg vil høre, hvad i al verden jeg skal stille op? Jorden er simpelthen for hård at bore i.

Jeg tænker umiddelbart at prøve stolpefødder , der hamres 70 cm ned, men kan det holde? Og er det nemmere at banke sådan en i jorden end at bore?

Mvh Mads

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke det er fordi jorden er udtørret, og dermed stenhård.

Så vent til der kommer mere vand, eller sæt hullerne i blød med vandslangen.


Vi prøver igen, i morgen --

De der stolpespyd man banker i jorden (med en træklods), kan godt være noget problematisk, dels synes jeg de er for klejne, dels skal man sørge for de bliver banket i jorden ret nøjagtigt (og i lod), og til sidst hvis man rammer en lidt større sten er det slut. Svejsningerne i de billige af slagsen holder ikke ret mange år.  

Jeg hælder osse til processen med vand når nu jorden er så hård, grav eller bor så langt ned i jorden du magter og fyld hullet op med vand, lad vandet synke  det gentages til du er dybt nok nede - altså grav/bor/vand - grav/bor/vand.

Tak for svar mht. stolpespyd. Men hvad hvis det ikke er tør jord, men traktose/komprimeret jord, der gør det umuligt for mig at bore i? Hjælper vandingen så?

Ja vanding er vejen frem, jeg vil ikke anbefale stolpespyd..

Nu ved jeg ikke hvilket jordbor du har prøvet med, jeg har selv sådan et billigt kineserbor, som langtfra er så effektivt som et kvalitetsbor, som eks Stihl.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det var et jeg lejede i Silvan

Nu læser jeg at hegnet kun skal være 1,5 m højt og bestå af rionet, så jeg tænker ikke at vindbelastningen er særlig stor. Havde det derimod været et 1,8 m højt massivt plankehegn, har jeg oplevet at "kassen" man monterer stolperne i kan vride sig, og sidenhen knække af.

Ps. Et alternativ til et jordbor kunne være en solid drænspade, for jorden skal godt nok være hård inden sådan en "gravemaskine" kommer til kort - kræver selvfølgelig en "maskinfører" med ordentlige overarme.       

Stolpespyd dur faktisk overhovedet til hegn. Det er overhovedet ikke stoft i samlingen imellem træ og stolpespyd, og virker lidt ligesom et hængsel der lige i jordoverfladen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En minigraver med jordbor - så er der boret på nulkommafem..  - uden sved på panden  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En lille historie: Jeg skulle have vendt jorden på omk 40 m2 med en havegreb. Kone sagde at jeg skulle vente til det havde regnet, men det synes jeg ikke var nødvendigt (hvad forstand har koner på det!) Jeg kom igennem ca 10-15 m2 om fredagen. Var fuldstændig ødelagt af at komme igennem den hårde jord, der nærmest var som beton i overfladen. Så kom regnen i løbet af natten. Dagen efter klarede jeg det sidste på et par timer. Historien har 2 pointer: 

1. Koner har forstand.
2. vanding kunne sagtens løse dit problem med at komme igennem den hårde jord.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis