Volvo Penta md5

Problem med min Penta md5. Den sejlede upåklageligt 12 timer hjem fra Gøteborg for motor. Det skal siges motoren har ligget stille et par år inden turen hjem. Da jeg kommer ned et par dage efter og vil starte op, vil motoren ikke starte. Prøver at give den diesel start, og motoren køre, men stopper med det samme, da den ingen diesel får. Jeg prøver at kontroller pumpe, ingen skidt, brændstof filter er også ok. Jeg har haft min dyse ude, og den er trykprøvet og åbnede ved 140 bar (ved godt der står 180 i bog, men den burde åbne alligevel så). Så er der kun brændstof højtrykspumpe tilbage. Er der nogle der har erfaringer med at skifte denne og evt problemer?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tvivler på det indsprøjtningspumpen der pludselig er stået af. Intet er umuligt men jeg ville først og fremmest efterse regulatoren (governor på engelsk) for fejl inden.

Nu du har haft dysse og brændstoffilteret af så der er kommet luft i systemet, syntes jeg du som det første skal kontrollere om der kan løbe diesel ud lige før fødepumpen (lukket hane under tanken   ) og ligeså før indsprøjtningspumpen når du tørner motoren. Hvis det er i orden prøver du at løsne dyserøret på den anden side og ser om der kommer diesel.

Det er så lidt jeg har haft med en MD5 at gøre jeg ikke engang ved hvordan regulatoren er skruet sammen, så det skal jeg lige have fundet en manual ude på nettet før hvis det andet ikke giver resultater.

Hvis dyssen åbner for tidligt vil den ikke forstøve ordentligt, dog er det er ikke det der forhindre dig i og starte maskinen op.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif, tak for svar


Jeg selvfølgelig prøvet at udlufte. Jeg har også prøvet at se om den levere diesel hele vejen op til dysen. Men der kommer kun diesel ud af returen. Ikke til tilgangen. Jeg er ikke sikker på hvor governoren skulle sidde?

Kbr skrev den 26-07-2018 22:17:39

Hej Leif, tak for svar


Jeg selvfølgelig prøvet at udlufte. Jeg har også prøvet at se om den levere diesel hele vejen op til dysen. Men der kommer kun diesel ud af returen. Ikke til tilgangen. Jeg er ikke sikker på hvor governoren skulle sidde?

 Ja jo ja. Har ikke haft tid til at kigge efter en manual endnu, men kan da oplyse dig om at regulatoren sidder under det sted hvor dit gaskabel er tilsluttet motoren. Og regulatoren (engelsk governor) er igen forbundet med en stang der går inde i krumtaphuset og over på indsprøjtningspumpen. Regulatoren er noget der sidder på alle dieselmotorer og sørger for den kan holde de omdrejninger den er sat til på gashåndtaget. Ydermere sikre den motoren mod løbskørsel, hvilket helt naturligt vil ske hvis regulatoren ikke var til stede.

I øvrigt, er det en MD5 A, B eller C du har ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det tog lidt længere tid end beregnet på grund af uventede gæster.

Jeg fandt både en rigtig teknisk manual på Engelsk og denne på Svensk: http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf

Side 27 til 47 omhandler indsprøjtningssystemet med en udluftnings vejledning på side 36. Regulatoren er vist på side 21. Den er ret indviklet i virkemåde og indeholder en hel del småstumper og fjedre der SKAL samles rigtig igen hvis du skiller den af.

Vil dog anbefale du prøver at udlufte igen inden noget atomiseres. 

Og hvis du piller indsprøjtningspumpen af skal du bruge de orginale pakninger igen da det er tykkelsen af pakningerne der bestemmer indsprøjtningstidspunktet, hvilket er nødvendigt der står 100% rigtigt både af hensyn til ydelsen og motorens levetid.

Den Engelske manual kan jeg ikke huske hvor jeg fandt men kan ligge den i min dropbox hvis du vil have den.

Har du "kigget" mere på motoren ?



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis