Bygge ny væg

hejsa

i forbindelse med nabolarm har jeg valgt at flytte til et andet rum i boligen for at få fred for larmen. 

jeg skal have bygget en ny væg i rummet, som skal være ca. 230 cm høj og ca. 330 bred, og der skal være plads til en dør.

Hvor meget vil det koste, hvor lang tid vil det tage og hvad skal man bruge af materiale?

hejsa i forbindelse med nabolarm har jeg valgt at... Vis hele indlægget
119 svar
 Følg tråden
Der er 100 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er fint - bortset fra at gipspladen på det sidste billede vender forkert   

Jeg ikke selv nogen erfaring med at vende gipsen med karton siden ud af - så aner ikke om det kan holde. Spartelkanter (dem som ligesom er forsænket i siderne / og nogle gange i enderne) skal pege ud mod dig selv.

Dem armerer man og spartler 3 gange - og så sliber man til man opnår en glat væg.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

så vidt jeg kan se er der karton på begge sider af gispladerne..?


Ja det har du til dels ret i at der er - men så lad os kalde det en brun og lys side.

Den lyse side skal vende ud mod det rum den monteres i. Af selv samme årsag er der nogle nedsænket kanter på gipspladen  til at spartle plader sammen med papirstrimler for at få en glat væg

Mon ik du får problemer med døren? Normalt sætter man den i så der er en My mere luft øverst i lukkesiden, så den ikke går på når den med tiden begynder at hænge. (Hvis det er billige lette papdøre, så går det nok uden).. 

Derudover så plejer man at have lidt mellemrum mellem dørkarm og skillerunslægterne. Kan se du har sat dem klods op af. Nu har du bare ingen justeringsmuligheder overhovedet 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Psyzo skrev den 08-02-2019 07:12:45

Ja det har du til dels ret i at der er - men så lad os kalde det en brun og lys side.

Den lyse side skal vende ud mod det rum den monteres i. Af selv samme årsag er der nogle nedsænket kanter på gipspladen  til at spartle plader sammen med papirstrimler for at få en glat væg

 ahh.. nu kan jeg godt se det.. jo, den ene side er lys, og den anden side er brun.. det er vel bare med at skrue dem af og montere dem igen så?

Ja. Måske skal du ikke bruge de samme huller igen, og husk at skruehovederne ikke må gennembryde kartonnen på forsiden.


fase

okay.

hvad skal ca. afstand være mellem skruerne?

jeg har skruet skruerne meget tæt på hinanden, men det er måske slet ikke nødvendigt?

så fik jeg skruet pladerne fast med den lyse side ud mod rummet, så de er rigtigt monteret

set med et tilbageblik, så synes jeg der er mange begynder fejl som gjorde at det egentlig ikke blev gjort ordentligt..

  • xl-byg havde glemte at levere rawplugs, det ser dog ud som at det er stabilt
  • det var stort set umuligt at skrue nogle af skruerne fast i trægulvet, så jeg måtte bruge en tang til at pille dem op igen
  • gipspladerne er et helvede at arbejde med.. de sviner og støver og knækker så nemt som ingenting.. selvfølgelig kan man bruge polyfilla til at lappe med
  • skillerumslægterne som xl-byg solgte mig var bøjede og besværlige at arbejde med og det gav lidt problemer når de skulle skrues fast
  • de tynde brædder fra karmsættet som man skruer på til sidst (jeg ved ikke hvad man kalder dem?) var meget tynde og lige ved at flække da jeg skruede dem i med skruemaskinen.. jeg skulle nok have været lidt mere forsigtig og brugt en skruetrækker til at få det sidste stykke af skruen skruet fast i dem
  • nogle af gipspladerne flækkede i hjørnet, så det blev lidt besværligt at skrue dem ordentligt fast
  • jeg har nok brugt lidt for mange skruer på nogle af pladerne
  • xl-byg glemte at levere isoleringsmaterialer til at sætte mellem gipspladerne, så jeg har ikke rigtig noget til at isolere med

Så du har undladt isolering, i stedet for at få hentet noget? 

Jeg har aldrig haft problemer med at gipsen knækkede. Tror du har håndteret dem uhensigtsmæssigt. 

Hvad angår karmen, skal man aldrig bore for og bruge nogle tynde skruer. 


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også