Fugning af vinduer i træhus

Hej har læst og set en masse om fugning af vinduer, men ikke et eneste sted er der vist noget i et træhus, kun murstensvægge. Må man fuge et vindue med silikone i et træhus?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uder INGEN omstændigheder!!!

Brug kun tjæret værk.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Gregersen: Mange træhuse er opført med hovedet oppe i r.....   

Brædderne skal altid monteres med marvsiden udad. Det er sjældent overholdt konsekvent, derfor behovet for fugning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo, jeg er med på at man kan fuge revner i brædder, men i forbindelse med et vindue ser jeg ikke hvor behovet opstår.

Man har glemt meget om træ her i Danmark over de sidste par generationer.

Jeg har heller ikke indtrykket af at man lære om materialets fortræffeligheder på tømrer uddannelserne længere.

Alt er jo gips, stål og fiberplader i dag.


Elektronikteknikeren

Vinduesfugemasse er beregnet til fugning mod murværk. Ikke træ mod træ.

Med vinduesfugemasse risikeres at fugten lukkes inde i træet. Stop med tjæret værk der tillader fugten af fordampe.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ligesom med dampspærre der skal sidde indvendig på den varme side, så skal den tætte fuge sidde indvendig. 

Tjæret værk har den egenskab at det er diffusinsåben og det afgiver en smule tjæredampe til træet over tid. Det er med til at bevare træet sundt. Og så er det herligt at arbejde med, man har duften af hav, og skibe på fingrene    


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Angående tjæret værk: Brug værk der er tjæret med trætjære og ikke værk med stenkulstjære.

P.S. Fruen her i huset mener jeg lugter mere af en kasse røget bornholmske sild end af hav og træskibe når jeg tjærer træværk.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

mange tak for råd. Jeg klarer det herfra. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis