Emhætte udtræk fra ø 125/150mm til ø 80mm - bedste adaption?

Hej,

 Jeg skal sætte en indbygningsemhætte op fra IKEA, der kommer med standard udtræk og  flexslange på enten ø 120/125mm eller 150mm. Vores gamle lejlighed har kun et udtrækshul i væggen på ø 80mm, og må desværre ændres. Jeg er klar over, at det er en stor reduktion, men hvilken adaption giver trods alt den bedste effekt? Ved at adaptere fra ø 150mm til ø 80mm ved emhættens udtræk eller ved væggens udtræk?

Venlig hilsen Lyngsie

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så stort du kan hele vejen hen til væggen. Så det mindste rør er så kort som muligt.

Brug en konisk reduktion i spiro rør, det giver den mindste modstand.

Drop den medfølgende flexslange og brug glatte rør, plast eller Spiro som saves til, det vil kompensere for det tab du har gennem væggen, da flexrør giver meget modstand.


Elektronikteknikeren

Hvis du kun har 1 m fra emhætte til mur, så er det fuldstændig ligegyldigt om du bruger ø 160 flexslange eller spirorør. Tryktabet kommer i det lille hul gennem muren.

Jeg vil absolut råde dig til at lave hullet væsentligt større, de 80 mm bliver aldrig godt. Prøv evt. at kontakte et diamantborerfirma, det tager ikke lang tid for dem at lave et hul i en murstensvæg. Ellers må du selv igang med at bore en række 10 mm huller i en cirkel, så du kan få et større rør igennem. Der findes en "bøsning" som ventilationsrør kan gå igennem, den har en krave som dækker lidt ud over hullet i muren.


Søren O

Hvis man skal ud gennem et hul der kun er ø80, vil jeg klart anbefale at man optimerer på alle øvrige parametre for at få mindst mulig restriktion i systemet.

Jeg vil bestemt ikke mene at det er ligegyldigt, selvom rør trækket ikke er så langt. Specielt hvis der er retningsskift oplever man stort tab i flexslanger.


Elektronikteknikeren

Mange tak for jeres svar. Det har sat tankerne i gang. At gøre hullet i muren større med diamantborer-firma lyder temmelig dyrt, hvilket budgettet nok ikke kan holde til, og at bore ud selv lyder en anelse svært, da hullet er "polstret" med et tagrør (i en slags metal), der sidder svært fast, og det går hele vejen igennem til ydermuren.

Jeg vil prøve at finde en løsning med konisk reduktion og spiro/plast-rør og lade adaptionen ske så tæt på muren som muligt.

Annonce

Jeg kan desværre ikke finde noget kapacitetsdiagram på emhætterne fra Ikea. Jeg kan se at max ydelse er ca. 500 m3/h, men ved hvilket tryk. Mit umiddelbare gæt vil være 500 Pa.

En reduktion 160/80 har et tryktap på ca. 50 Pa.

Et ø 80 spirorør har et tryktab på 90 Pa/m

Et ø 160 spirorør har et tryktab på 3,5 Pa/m

Slanger har som tommelfingerregel et tryktab ca. 10 gange højere end spirorør.

En ydervægsrist ø 80 har et tryktab på ca. 500 Pa

En ydervægsrist ø 160 har et tryktab på ca. 150 Pa.

Alle tryktab er ved en volumenstrøm på 500 m3/h.

Ud fra ovenstående er det tydeligt at det slet ikke går at montere vægrist ved ø 80.

Når en ventilator belastes med modtryk (tryktab) ændres ydelsen på ventilatoren. Uden diagram på ventilatoren kan intet forudsiges.

Jeg vil absolut råde dig til at lave hullet i ydermuren større.


Søren O

Er det en skråvæg som hullet går igennem? Så kunydet være en taghætte i stedet for en rist?

Kan du uddybe hvordan den ydre afslutning ser ud?


Elektronikteknikeren

Emhætten er en netop udgået model fra IKEA, der hedder UNDERVERK. Derfor ingen links til dansk side, men ikea.com har denne info: https://www.ikea.com/pt/en/catalog/.../90304610/ 

Den har en volumenstrøm på 625 m³/h

Teknisk datablad fra linket (manual) har flg. info:

Measured air flow rate at best efficiency point m³/h 336.0

Measured air pressure at best efficiency point Pa 394.0

Maximum air flow m³/h 625

Det er en lige væg. Jeg kan ikke beskrive afslutningen bedre end, at det er 48cm dybt og 8cm i diameter. Der sidder et rør i det, som jeg umiddelbart ikke kan få ud, uden at beskadige det. Måske billeder fortæller det bedre?

Det rør "falder ud" når du borer på ydersiden hele vejen rundt, og hugger med mejsel. Men du skal også kunne komme til ydersiden, og det er lidt svært his det er på 3-10 etage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er ret sikker på at du fortryder hvis ikke du laver en større gennemføring. Det ville jo være rart at kunne udnytte emhættens fulde kapacitet.

Du kunne prøve med en intermistisk opsætning. Emhætten må være ret let at sætte op. Så taper (gaffatape) du blot din flexslange til væggen hen over hullet. Så kan du se om emhætten virker efter hensigten. Hvis du bliver tilfreds med forsøget, så bliver det lidt bedre ved at lave afkastet rigtigt, selv om du skulle vælge den nuværende rørføring.


Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis